اسکلت‌های زن و مردی که در کنار گنجینه‌ای از طلا و نقره در اتاقی کشف شد، نشان می‌دهد که آن‌ها حدود ۲۰۰۰ سال پیش در اثر فوران آتش‌فشانی کوه وزوویوس شهر “پمپئی” در عذابی شدید جان دادند.

پمپئی شهری تفریحی و پر جنب‌وجوش در جنوب شهر “ناپل” ایتالیا بود. این شهر در ۱۰ کیلومتری کوه “وزوویوس” (MountVesuvius) قرار داشت؛ کوهی که هنوز یک آتش‌فشان فعال محسوب می‌شود. محققان تخمین می‌زنند که حدود ۱۰ تا ۲۰هزار نفر در زمان فوران آتش‌فشان معروف در سال ۷۹ پس از میلاد در این شهر زندگی می‌کردند و احتمالاً ۲۰۰۰ نفر در اثر جریان آذرآواری (pyroclastic flow) (گاز آتش‌فشانی داغ، گدازه و خاکستر) در عرض ۲۰ دقیقه جان خود را از دست دادند.

اسکلت‌هایی که اکنون دانشمندان در حال پژوهش بر روی آن‌ها هستند، در اتاقی به ابعاد ۲.۸ در۳.۵متر پیدا شد که دانشمندان حفاری آن را در سال ۲۰۲۳ آغاز کردند. علیرغم مساحت نسبتاً کوچک این اتاق، کاوش در آن پیچیده بود.

اسکلت زن در کنار تختی از گنجینه‌ سکه‌های طلا، نقره و برنز و همچنین یک جفت گوشواره از طلا و مروارید قرار داشت. البته او یک کلید نیز به همراه داشت که نشان می‌دهد احتمالاً قبل از فرار به دنبال جمع‌آوری اشیا گران‌قیمت خود بوده است. پژوهش بر روی استخوان‌های او نشان می‌دهد که این زن هنگام مرگ بین ۳۵ تا ۴۵ سال سن داشته است.