تحقیق آژانس “آنتی تراست” ایتالیا نشان می دهد که دریافت رضایتی که گوگل به کاربرانش ارسال میکند تا سرویس های مختلف را برای آنها ارائه کند، احتمالا گمراه کننده است و یک عملکرد تجاری تهاجمی به حساب میآید.
به گفته آژانس “آنتی تراست” ایتالیا عملکردهای تجاری گوگل و شرکت مادر آن(آلفابت) در خصوص داده های خصوصی کاربران ناعادلانه است و اطلاعات ناکافی و گمراه کننده ای که این شرکت در اختیار کاربران قرار می دهد به طور شفاف تاثیر رضایت آنها بر استفاده از داده های خصوصی شان را نشان نمیدهد.
گوگل طیف وسیعی از ابزارهای آنلاین از جمله پلتفرم ویدئویی یوتیوب، سرویس “جی میل” و “مپس” را ارائه می کند. ناظر «آنتی تراست» معتقد است گوگل درخواست دریافت رضایت از کاربران را به شیوهای ارائه می کند که احتمالا آزادی انتخاب آنها را محدود و آنها را تشویق به موافقت با استفاده از ترکیبی از دادههای شخصی توسط سرویس های مختلف می کند.
سخنگوی گوگل در بیانیهای اعلام کرد: ما جزییات این پرونده را بررسی و با مقامات همکاری میکنیم.
طبق قانون ایتالیا شرکت هایی که قانون حمایت از مصرف کننده را نقض کنند با جریمه ای از ۵ هزار تا ۱۰ میلیون یورو مواجه میشوند.