روزنامه “هامبورگر ابند بلات” در مطلبی به خشونت روزافزون در مدارس ایتالیا پرداخته و نوشت: اخیرا یک دانش آموز 17 ساله توسط یک همکلاسی 18 ساله در شهری کوچک در مرکز ایتالیا با چاقو هدف حمله قرار گرفت. حملات به معلمان و مدارس خشونت بار در ایتالیا بیداد می کند و خشونت در کلاس های مدارس ایتالیایی امری عادی است.
زخمی شدن کارکنان مدرسه و قلدری نیز در این کشور امری رایج است. در همین حال، پارلمان ایتالیا پیش نویس قانون ارزیابی رفتار در مدارس را که توسط “جوزپه والدیتارا”، وزیر آموزش و پرورش تهیه شده بود، تصویب کرد.
این پیش نویس که پیش از این به تصویب مجلس سنا رسیده بود، سرانجام با 154 رای موافق، 97 رای مخالف و 7 رای ممتنع تصویب شد و اکنون لازم الاجرا می شود. طبق این قانون، در آینده باید به رفتار دانش آموزان اهمیت بیشتری داده شود. بر اساس این طرح قانونی هر کسی که نمره رفتاری پایینی دارد، صرف نظر از نمرات مدرسه، نباید در سال تحصیلی بعدی یا در Abitur پذیرفته شود. اگر در کارنامه نمره پایینی در رفتار وجود دارد، باید گزارشی در زمینه مدنی تهیه شود. اگر در سیستم مدارس ایتالیا پایین ترین نمره یعنی 5 گرفته شود شکست برای این دانش آموز رقم می خورد.
به این ترتیب دولت می خواهد در برابر خشونت در مدارس اقدام جدی انجام دهد. برای این منظور برای دانشآموزانی که در تظاهرات به ساختمانهای مدرسه آسیب میزنند، مجازاتهایی در نظر گرفته شده است. برای خشونت علیه کارکنان مدرسه جریمه اعمال می شود. به زعم دولت ایتالیا قانون تصویب شده توسط پارلمان گامی اساسی به سوی سیستم مدرسه ای است که به معلمان اختیارات آنها را باز می گرداند.
وزیر آموزش و پرورش از حزب لگا در این باره گفت: با این اصلاحات رفتار دانشآموزان در ارزیابی کلی عملکرد مدرسه و قبولی در آزمونهای دولتی لحاظ میشود. والدیتارا همچنین میخواهد دانشآموزانی که ساختمانهای مدارس را اشغال کرده و به آنها آسیب میرسانند، سرکوب کند.
به این ترتیب دولت تحت نخست وزیری ملونی در حال حاضر روی سیاستی کار می کند که دانش آموزان را به لحاظ کیفری در قبال آسیب به تأسیسات مسئول دانسته و آنها را مجبور به پرداخت هزینه تعمیرات می کند.
اگر دانش آموزی به دلیل رفتار خود بیش از دو روز از مدرسه محروم شود، باید در ساختارهای خاصی خدمات همبستگی انجام دهد. در این پیش نویس همچنین آمده است که اگر دانش آموزی مکرراً فقدان انضباط جدی و مکرر نشان دهد، باید نمره رفتاری کمتر از 6 نیز به وی اعطا شود و از طرفی خشونت یا پرخاشگری علیه کارکنان مدرسه یا سایر دانش آموزان باید در رفتار و ارزیابی کلی اهمیت بیشتری داشته باشد.
این ارزیابی قوانین آداب معاشرت در اصل به دوران “موسولینی” برمی گردد و تا دهه 1970 معتبر بود. این ارزیابی ها در سطح ابتدایی و متوسطه پس از اعتراضات دانش آموزان لغو شد و پس از چندین تغییر در سال 2000، در نهایت در تمام مدارس اعمال شد.
“فیلیپ آچمر”، یک عضو شورای ایالتی اشاره کرد که در حال حاضر شما فقط در صورت ارتکاب جرم، نمره 5 را دریافت میکنید. آچامر گفت اگر دانش آموزی مرتکب جرم شود، باید پروژه های منحصر به فردی برای آن دانش آموز وجود داشته باشد تا او را به مسیر درست بازگرداند. وی تاکید کرد: مهم است که این گونه موقعیتها را زودتر بشناسیم و با پیشگیری واکنش نشان دهیم. شورای ایالتی اعلام کرد: در پایان، نمره 5 رفتاری برای کل سیستم بد خواهد بود.