با توجه به اینکه آمریکا بزرگترین بازار صادراتی ایتالیا خارج از اتحادیه اروپا محسوب میشود، اعمال تعرفههای تجاری از سوی ترامپ میتواند تأثیر زیادی بر صنایعی مانند نوشیدنیها، الکل و مبلمان داشته باشد.
فدراسیون Federvini که نماینده صادرکنندگان نوشیدنی است، هشدار داده که چنین تعرفههایی ممکن است نیمی از سهم بازار ایتالیا در آمریکا را از بین ببرد.
فدروینی در واقع فدراسیون ایتالیایی تولیدکنندگان صنعتی، صادرکنندگان و واردکنندگان الکل، شربت و سرکه است که در سال ۱۹۱۷ تاسیس شد و اعضای آن کارآفرینان در بخش های مختلف نوشیدنیهای الکلی، به استثنای آبجو هستند.
آمریکا بزرگترین بازار صادراتی ایتالیا خارج از اتحادیه اروپا محسوب میشود. به گفتهی “جورجا ملونی”، نخستوزیر ایتالیا، طی دو سال اول دوران نخستوزیریاش، میزان صادرات این کشور به ایالات متحده بیش از ۱۵ میلیارد یورو افزایش یافته است. اما اگر محصولات ساخت ایتالیا هدف تعرفههای ترامپ قرار بگیرند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
این سؤال را از “مارکو سیمونی”، مدیر مرکز سیاست صنعتی دانشگاه لوئیس در رم و مشاور اقتصادی پیشین دو نخستوزیر ایتالیا، پرسیدیم.
او در گفتوگو با یورونیوز در این خصوص میگوید: «تعرفهها تأثیر قابلتوجهی بر محصولات ایتالیایی خواهند داشت. هر سال حدود ۷۰ میلیارد یورو کالا به آمریکا صادر میکنیم که رقم بسیار بالایی است و طیف گستردهای از محصولات را در بر میگیرد. تعرفهها توانایی شرکتهای ایتالیایی را برای فعالیت در بازار آمریکا کاهش میدهد. از طرف دیگر، اگر اتحادیه اروپا هم برای کالاهای آمریکایی تعرفه وضع کند، میزان خرید ما از آنها نیز کاهش خواهد یافت.»
“مارکو سیمونی” در این رابطه میگوید: «خوب است که ایتالیا روابط ویژهای با ایالات متحده دارد، اما این موضوع تأثیری روی تعرفهها نخواهد داشت، چون این تعرفهها برای کالاهای کل اتحادیه اروپا اعمال میشوند، نه کشورها به صورت مجزا. ایتالیا عضو اتحادیه اروپا است، به این معنی که مذاکرات بر سر تعرفهها بین آمریکا و اتحادیه اروپا انجام میشود، نه با کشورهای عضو بهصورت جداگانه».
اما آیا ترامپ صرفاً قصد دارد فشار اقتصادی وارد کند، یا هدف دیگری دارد؟ سیمونی معتقد است که ترامپ ممکن است به دنبال امتیازات خاصی باشد.