دولت “ایتالیا” در راستای بخشی از تلاش خود برای جذب یک خودروساز جدید به بازار این کشور در حال انجام مذاکراتی با شرکت چینی «چری» است تا بتواند افزون بر ظرفیت شرکت چندملیتی استلانتیس، میزان تولید خودرو در ایتالیا را به شکل چشمگیری افزایش دهد.
خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی اخیرا اعلام کرد “رم” قصد دارد تولید خودروهای ساخت ایتالیا را از رقمی حدود ۸۰۰هزار دستگاه در سال ۲۰۲۳ به بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه افزایش دهد. در حال حاضر مذاکراتی با گروه شرکتهای خودروسازی استلانتیس (تنها تولیدکننده عمده خودرو در ایتالیا) در جریان است تا میزان تولید خود را تا پایان دهه جاری به یک میلیون دستگاه در سال افزایش دهد، رقمی که آخرین بار در سال ۲۰۱۷ به آن دست یافت.
به گفته وزیر صنعت ایتالیا، “آدولفو اورسو”، رم خواهان ورود یک تولیدکننده جدید است که بتواند حدود ۳۰۰هزار دستگاه به عرضه بازار بیفزاید.
در صورت موفقیت این مذاکرات که از رسانهها مخفی نگه داشته شده است، شرکت چری جزو اولین خودروسازان چینی خواهد بود که در بازار اروپا حضور فیزیکی پیدا میکند، که این موضوع میتواند رقابت میان تازهواردان و تولیدکنندگان قدیمی به ویژه در حوزه تولید خودروهای برقی را تشدید کند.
وزیر صنعت ایتالیا گفت: ماه گذشته ایتالیا برگی جدید را ورق زد و مذاکراتی با شرکت تسلا انجام داد. همچنین مذاکراتی با سه خودروساز چینی ناشناس که نمایندگان آنها سال گذشته برای ارزیابی فرصتهای سرمایهگذاری بالقوه از ایتالیا دیدن کرده بودند، انجام شده است.
این تعاملات میان طرفهای ایتالیایی و چینی در حالی در جریان است که تنشهای تجاری بین پکن و اتحادیه اروپا رو به تشدید بوده و اتحادیه اروپا در حال بررسی و تحقیق درباره آن است که آیا سازندگان خودروهای برقی چینی از حمایتهای دولتی به صورت ناعادلانه بهرهمند شدهاند یا خیر.
هرچند سخنگوی وزارت صنعت ایتالیا از اظهارنظر درباره این موضوع اجتناب کرده است، اما به گفته دو منبع نزدیک به دولت، شرکت چینی چری از اقبال بیشتری در این زمینه برخوردار است. یوچن توتینگ، مدیرعامل بخش عملیات اروپایی شرکت چری در این باره به رویترز گفت: برای تاسیس یک کارخانه تولیدی در اروپا باید میزان فروش این شرکت در قاره سبز بهاندازه کافی بالا باشد تا احداث یک کارخانه مونتاژ محلی توجیه داشته باشد. توتینگ افزود، «با هدف راهاندازی بالقوه تولید محلی در آینده، در حال بررسی احتمالات مختلف در سراسر اروپا هستیم. در حال حاضر چند مکان را در سراسر اروپا مدنظر داریم. اما توافقنامههای عدمافشا مانع از اظهارنظر در مورد مکانهای خاص میشود.»
به گفته یک منبع مطلع در حوزه صنعت، چری در حال بررسی بازسازی یا تجهیز یک کارخانه موجود یا ساخت یک کارخانه جدید در ایتالیاست، اما گزینههای دیگر در سایر کشورهای اروپایی از جمله کارخانه سابق نیسان در بارسلون هم مطرح شده است.
در این میان گزارشهایی از تماسها و مذاکرات مقامات صنعت ایتالیا با غول خودروسازی برقی چینی «بی وای دی» به میان آمده است. این شرکت که در پایان سال گذشته از تسلا، به عنوان بزرگترین شرکت سازنده خودروهای برقی جهان، از نظر میزان فروش سبقت گرفت، در ماه دسامبر اعلام کرد که اولین کارخانه اروپایی خود را در مجارستان خواهد ساخت. این شرکت البته عنوان نکرده است که آیا برنامه دیگری برای ایجاد و ساخت یک کارخانه جدید در اروپا دارد یا خیر.
این منبع مطلع افزود: ایجاد ظرفیت تولید در ایتالیا یا اسپانیا، جایی که فروش خودروهای برقی در مقایسه با سایر کشورها پایین است، با راهبرد چری برای فروش تلفیقی از خودروهای موتور احتراقی، خودروهای هیبریدی و تمام برقی مطابقت دارد.
اما در حال حاضر آنچه قطعی به نظر میرسد، اعلام و قصد شرکت «چری» برای عرضه و فروش برندهای «اومودا» و «جائکو» که در ردیف خودروهای شاسیبلند محسوب میشوند، در سهماه سوم سال در بازار ایتالیاست. اقدامی که میتواند موجب شود ایتالیا به دومین بازار بزرگ این شرکت چینی در اروپا بدل شود.
به گفته مدیر فروش این شرکت در ایتالیا، چری قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ سه مدل از خودروهای شاسی بلند احتراقی و برقی را به بازار اروپا عرضه کند. چری جزو معدود شرکتهای چینی است که خودروهای ارزانقیمت و عمدتا برقی را به بازار اروپا عرضه میکند.
این شرکت همچنین فروش خودروهای خود را اخیرا در اسپانیا آغاز کرده است و قصد دارد پیش از پایان سال ۲۰۲۴ خودروهای ساخت خود را به بازارهای دیگر اروپایی از جمله بریتانیا و لهستان نیز روانه کند.