ششمین جلسه کمیسیون «صنعت و معدن، حمل و نقل و کشاورزی» اتاق مشترک ایران و ایتالیا در تاریخ 20 خرداد‌ماه 1403 با حضور 39 نفر شامل ریاست، آقای مهندس پورفلاح و دبیرکل، خانم مهندس شهابی، عضو هیات رئیسه، آقای مهندس میرزایان و اعضا اتاق و هیات رئیسه کمیسیون: آقای دکتر سلیمی رئیس، آقای مهندس عرفانیان نایب رئیس اول، و آقای دکتر هرسینی نایب رئیس دوم به همراه مهمان این جلسه، آقای دکتر حمید بیات، دیپلمات و سفیر محترم پیشین جمهوری اسلامی ایران در کشور ایتالیا و دبیر کمیسیون خانم انصاف جو راس ساعت 10:00 صبح در محل اتاق ایران و ایتالیا تشکیل شد.
این جلسه با موضوع «بررسی روابط و مسائل اقتصادی فیمابین دو کشور ایران و ایتالیا» و با سخنرانی کوتاه آقای مهندس پورفلاح ریاست اتاق در مورد «نقش اتاق‌های مشترک در روابط بین‌الملل» آغاز گردید و ایشان در ابتدا توضیح دادند که اتاق‌های مشترک این قابلیت را دارند که عضو خارجی بپذیرند و دارای نقش مهمی در روابط با کشور متناظر می‌باشند و همچنین اضافه کردند که اتاق مشترک ایران و ایتالیا تنها اتاق مشترک بشمار می‌رود که دارای اتاق متناظر خود در کشور ایتالیا ( اتاق ایتالیا – ایران) است و همیشه این اتاق تلاش کرده خارج از روابط سیاسی با وزارت امور خارجه و سفیر ایران در ایتالیا روابط بسیار خوبی برقرار نماید و از حمایت و تلاش‌های ارزنده آقای دکتر بیات در پذیرش هیات‌های اعزامی به “رم” و “میلان” در ایتالیا قدردانی نمودند.

1/3

سپس آقای دکتر بیات ضمن تشکر از دعوت اتاق مشترک ایران و ایتالیا جهت حضور در این جلسه به بررسی سابقه همکاری با ایتالیا اشاره کرده و توضیح دادند که بدون تردید “ایران” همواره بهترین ارتباط را با کشور ایتالیا داشته و کم‌حاشیه‌ترین و کم چالش‌ترین کشور، در زمینه روابط با کشور ایتالیا بوده و این مهم به پشتوانه تاریخی بین دو کشور بازمی‌گردد، که از دوران اشکانیان شروع شده است.
آقای دکتر بیات توضیح دادند فرهنگ‌محور بودن روابط موجب شده روابط فیمابین در یک مسیر هموار قرار بگیرد و همچنین بسیاری از زیرساخت‌های کشور مانند صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نساجی، کاشی، سرامیک و الکترونیک و فولاد،و .. بر اساس همکاری با ایتالیا ایجاد شده است، و اصولا مدیران مربوطه و دست‌اندرکاران از این همکاری همواره ابراز رضایت کرده‌اند که نشان‌دهنده اعتبار خوب ایتالیا در میان صنعتگران و فعالان اقتصادی ایرانی می‌باشد. ایشان ادامه دادند از ویژگی‌های مهم اغلب شرکت‌های ایتالیایی خانوادگی بودن آن‌ها است، که همین امر زمینه‌ساز شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ و صنعتی شده که از نسلی به نسل دیگر منتقل و موجب گردیدکه شرکت‌های SME از توجه ویژه‌ای در ایتالیا برخوردار باشند که این امر(توجه به شرکت‌های کوچک و متوسط) باعث پیشرفت در حوزه‌های زیادی برای این کشور شده و با توجه به حضور شرکتهای فعال کوچک و متوسط در اقتصاد کشور ایران می‌توان از تجربیات کشور ایتالیا در این زمینه به خوبی بهره‌برداری نمود. سیاست خارجی ایتالیا نشان می‌دهد که پس از جنگ جهانی دوم، ایتالیا آتلانتیک‌گرا و اروپامحوری را پیش گرفته و بر این اساس، مهمترین نکته این است که ایتالیا با حجم روابط اقتصادی بالا، محکم‌ترین روابط سیاسی را با آمریکا دارد و این مهم یکی از حلقه‌های تعیین‌کننده سیاست خارجی ایتالیا محسوب می‌شود و در واقع در طی سال‌ها سه عنصر مهم سیاست خارجی را در ایتالیا شکل داده: اروپا، آمریکا و مدیترانه. توجه به مدیترانه در بحث انرژی و امنیت، حکم حیاتی برای ایتالیا دارد بخصوص اینکه مسئله مهاجرین تبدیل به یک مشکل جدی برای این کشور شده و باید در جهت حل این معضل تدابیری بیندیشند. عموما احزاب چپ، گرایش اروپاگرایانه، و احزاب راست توجه به آتلانتیک و آمریکا دارند که البته در سالهای اخیر راست‌گرایی در اروپا شدت گرفته و یک چالش جدی در اتحادیه اروپا محسوب می‌گردد که احتمالا منجر به فاصله میان ایران و کشورهای اروپایی خواهد شد. اما علیرغم نکات مطرح شده تا قبل از سال 1401 برخلاف اینکه راست‎گراها مانند حزب 5 ستاره در ایتالیا قدرت گرفتند، اما ما با چالش جدی در روابط با ایتالیا مواجه نشدیم چراکه فرصت‌های تجاری در این کشور بسیار بوده و می‌توان این فرصت‌ها را به آسانی به بالفعل تبدیل نمود. حتی بعد از اجرای تحریم‌ها و کاهش فعالیت در بخش‌های نفتی، در بخش غیر نفتی، شرکتهای ایتالیایی با مقاومت در برابر درخواست‌های آمریکا، همکاری‌های خود را با ایران ادامه داده‌اند مانند شرکت آنسالدو انرژی. یا در زمینه شیلات، بسیاری از شرکتهای ایتالیایی علاقمندی خود را برای همکاری در زمینه تکنولوژی و آموزش ابراز کردند که متاسفانه این موضوع از سمت بخش کشاورزی ایران مورد پیگیری قرار نگرفت. سفیرمحترم سابق ایران در ایتالیا اضافه کردندکه شرکت‌های خصوصی می توانند به راحتی از این ظرفیت‌ها ( بخش غیر نفتی) استفاده کنند.
آقای دکتر بیات به یکی از موارد دوره حضورشان در ایتالیا بعنوان سفیر اشاره کردند که بسیار یاری‌‌کننده بوده، و آن استفاده از توانمندی اتاق مشترک ایران و ایتالیا و اتاق ایتالیا- ایران در “رم” بوده است که کمک شایانی در معرفی ظرفیت‌ و اعزام هیات داشتند. آقای دکتر بیات در انتهای سخنرانی خود اضافه کردند که در حال حاضر علیرغم شرایط دشواری که وجود دارد، اگر قرار باشد که روابط با اروپا احیا شود قطعا ایتالیا می‌تواند محور اصلی این موضوع باشد و نقش ممتازی ایفا نماید. در این راستا، شرکتهای ایرانی باید آماده همکاری با شرکت‌های ایتالیایی باشند و ایتالیا در صورت از سرگیری روابط، و با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و تمایل به ایجاد نقش محوری در این قاره، می‌تواند نقش مهمی در روابط اقتصادی با ایران داشته باشد.
در پایان جلسه آقای مهندس پورفلاح با اشاره به نقش مهم سفرای ایران در ایتالیا که اشراف کامل به مسائل اقتصادی دارند، از نقش مهم واطلاعات کامل آقای دکتر بیات در زمینه اقتصادی قدردانی نمودند.
بعد از سخنرانی جناب آقای دکتر بیات، اعضاء سوالات خود را مطرح نمودند که پاسخ‌های لازم به آنان داده شد و در خاتمه، ریاست اتاق ایران و ایتالیا ضمن تشکر از حضور آقای دکتر بیات در جلسه، به منظور قدردانی از تلاشهای سفیر پیشین ایران در ایتالیا لوح یادبودی از سوی اتاق ایران-ایتالیا به ایشان اهدا نمودند.

این جلسه راس ساعت 11:30 با تشکر ریاست اتاق از اعضا و پذیرایی پایان یافت.