چهارمین جلسه کمیسیون «صنعت و معدن، حمل و نقل و کشاورزی» اتاق مشترک ایران و ایتالیا در تاریخ 15 بهمن‌ماه 1402 با حضور 24 نفر از اعضا اتاق و هیات رئیسه، آقای دکتر سلیمی رئیس، آقای مهندس عرفانیان نایب رئیس اول،  به همراه مهمانان این جلسه، آقای مهندس ارشیا دکامی بنیانگذار و مدیرعامل مرکز”مدیریت کاربردی در ایران” و آقای مهندس  اردوان ایاز دستیار ایشان در این مرکز، به همراه دبیر کمیسیون خانم انصاف جو راس ساعت 14:00 در محل اتاق ایران و ایتالیا تشکیل شد.

این جلسه با موضوع “آموزش مهارت‌های مدیریت در بکارگیری و حل مسائل نیروی انسانی” و با معرفی اعضا آغاز شد و سپس آقای مهندس دکامی به بررسی مدیریت و تاثیر آن بر نیروی انسانی پرداخته و اظهار داشت دنیای مدیریت بسیار متفاوت از اعداد و ارقام است چون با انسانها تعامل داریم، و موضوعات انسانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از مشکلات فعلی کشور ما این است که نیروی کار بسیار، اما افراد واجد شرایط و توانمند اندک بوده و اگر هم در پست سازمانی فعال هستند دریافتی مناسبی ندارند و به همین دلیل به شغلهایی مانند کارکردن در “اسنپ” با درآمد بالا و سایر مشاغل روی می‌آورند که متاسفانه علیرغم درآمد مناسب، آینده شغلی و تجربه کاری نخواهند داشت. بنابراین مدیر و کارمند خوب بودن هردو مهم هستند: لذا باید کارمند بودن و هم مدیر بودن و ارائه خدمات مناسب به زیردستان را آموزش دهیم.

یکی از مشکلات مدیریت این است که در برخی مجموعه‌ها مدیران عامل یا ارشد احساس مالکیت داشته و بصورت مستقیم در کارهای دیگر مدیران میانی دخالت می‌کنند یا دستورات مستقیم صادر می‌کنند که مدیر آن بخش در جریان قرار نمی‌گیرد، و موجب مشکلات عدیده در بخش‌های تولیدی و خدماتی می‌شود. این موارد به انضمام مشکلات فرهنگی شرایط را دشوارتر می‌کند.

آقای دکامی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر نسل X، Y و Z،  در اکثر شرکت‌ها در کنار هم همکاری دارند اما با یکدیگر از لحاظ پتانسیل کاری، بسیار متفاوت هستند و اکثرا شناختی از هم ندارند، چراکه در گذشته ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی به این شکل پیشرفته نبوده، یک راه برای نزدیک شدن به تفکر نسل Z این است که با ابزار ارتباطات جمعی مانند اینستاگرام، فیس بوک و … بیشتر آشنا شویم. لازم است مدیران شناخت کافی از این سه نسل داشته باشند تا بتوانند مدیریت مناسبی را اعمال نمایند. یکی از مشکلات فعلی کشور ما مسئله استخدام است، چراکه در گذشته حق انتخاب کارمند عموما با شرکت‌ها بود، درحالیکه اکنون کارمندان نیز حق انتخاب دارند و در مصاحبه نیز رفتار و عملکرد شرکتی که می‌خواهند در آن استخدام شوند را در کنار حقوق می‌سنجند.

حرفه‌ای بودن و تلاش برای کسب اطلاعات و ارائه خدمات درست، در کنار استخدام کارمندان خوب،  موجب موفقیت شرکت‌ها خواهد شد. یکی از موارد مهم این است که نیروهای جدید را استخدام و نیروهای قدیمی را نگه داریم، چون حفظ نیروهای قدیمی و ارائه خدمات به روز به آنان،  در کنار جذب نیروهای جدید موجب موفقیت و توسعه می‌شود که خود مهارت مهمی است.

آقای مهندس دکامی افزود نکته بسیار مهم برای کارآفرینان این است که همزمان باید بتوانند مدیر موفقی نیز باشند، چراکه علم مدیریت، یعنی شناخت انسان و در جوامع مختلف، افراد، رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند بعنوان مثال، اگر از یک شخص فرانسوی یا آلمانی یا.. درخواست کنید که کاری را انجام دهد، دقیق همان پروسه را طی می‌کند، اما در مسائل و مشکلاتی مانند خرابی دستگاه، خلاقیت ندارند و اظهار می‌دارند باید به نمایندگی کالا مراجعه کرد در حالیکه یک فرد ایرانی با استفاده از خلاقیت می‌تواند همان دستگاه را تعمیر کند، بنابراین مسائل فرهنگی در مدیریت نقش مهمی ایفا می‌کنند.

آقای دکامی ارکان اصلی مدیریت کاربردی را شامل، برنامه‌ریزی، سازماندهی، بکار گماردن، رهبری و کنترل کردن دانست و اشاره کرد رهبری یک رکن اصلی است، چراکه اگر رهبری نباشد فرد تبدیل به رئیس می‌شود.

  • برنامه‌ریزی شامل:هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی برای رفع موانع احتمالی و کیفیت تولید
  • سازماندهی شامل: نظم و مدیریت، ساده‌سازی فرایندها، پرورش مدیران توانمند و تفویض اختیار
  • بکار گماردن شامل: ساختن تیم، شفاف‌سازی مدیریت، مهارت اخراج کردن

 – شخصی که با افراد مصاحبه می‌کند، باید فرد حرفه‌ای باشد و اصل این است که  مدیرعامل و سپس مدیران میانی با اشخاص مصاحبه ‌کنند، چون وقتی شخصی استخدام شد و بعدا به مدیران میانی معرفی ‌شود، یعنی نظر مدیر میانی مطرح نیست و جایگاه و احترام لازم را نزد کارمندان نخواهد داشت.

  • رهبری شامل: ایجاد انگیزه، مهارت ارتباطی، تصمیم‌گیری، بازخورد اشتباهات وپرورش کارکنان
  • کنترل کردن شامل: استفاده از سیستم‌های کنترل و تعریف آن، ارزیابی عملکرد (و به دنبال آن پرداخت در برابر عملکرد)، اطلاع‌رسانی

نکته مهم این است که مدیران هرگز خود را کامل معرفی نکنند چراکه روابط انسانی حکمفرما است و انسان بودن هیچوقت کامل نیست.

نکته پایانی برای مدیرانی که دارای سیستم منسجم می‌باشند و کاملا به همه موارد اشراف دارند بخش ارتباط با مشتری است، چراکه نقاط ضعف و جزئیات مهم نیز از طریق مشتریان انتقال داده می‌شود.

این جلسه راس ساعت 16:00 پس از اتمام پرسش و پاسخ رشته‌های مختلف صنایع از آقای مهندس دکامی و در پایان با تشکر ریاست جلسه از اعضا و پذیرایی به پایان رسید.