پنجمین جلسه کمیسیون «صنعت و معدن، حمل و نقل و کشاورزی» اتاق مشترک ایران و ایتالیا در تاریخ 16 اردیبهشت‌ماه 1403 با حضور 41 نفر شامل ریاست، آقای مهندس پورفلاح و دبیرکل، خانم مهندس شهابی و اعضا اتاق و هیات رئیسه کمیسیون: آقای دکتر سلیمی رئیس، آقای مهندس عرفانیان نایب رئیس اول،  و آقای دکتر هرسینی نایب رئیس دوم به همراه مهمان این جلسه، آقای پروفسور اکبر مانوسی، ریاست دپارتمان اقتصاد دانشگاه کارلتون و دبیر کمیسیون خانم انصاف جو راس ساعت 14:00 در محل اتاق ایران و ایتالیا تشکیل شد.

این جلسه با موضوع «فعالیت‌های بین‌المللی بنگاه‌های اقتصادی در شرایط تحریم» و با سخنرانی کوتاه آقای مهندس پورفلاح ریاست اتاق و معرفی مهمان جلسه و رزومه ایشان آغاز و بعد از آن اعضای کمیسیون به معرفی خود و زمینه فعالیتشان پرداختند.

 در بخش اول آقای پروفسور مانوسی به یکطرفه و ظالمانه بودن تحریم‌ها علیه ایران و به روابط تجاری میان ایران و قاره اروپا اشاره نموده و اذعان کرد با توجه به میزان تجارت بالای میان کشورهای اروپایی و آمریکا در مقابل تجارت اندکی که بدلیل تحریم‎‌ها با ایران دارند، اصولا کشورهای اروپایی ترجیح می‌دهند با آمریکا روابط خود را حفظ کرده و در جهت رفع موانع موجود تلاشی نکنند. او همچنین به میزان تجارت بین آمریکا و کانادا به طور متوسط 2 تریلیون دلار در سال اشاره و ابراز امیدواری کرد که رابطه تجاری میان ایران و کانادا نیز از سر گرفته شود.

1/1

 

وی اظهار داشت بصورت کلی دو مرکز اقتصادی در هر کشور فعال هستند: اول بانک مرکزی و دوم اتاق‌های بازرگانی که در کشورهای پیشرفته اصولا بانک مرکزی استقلال بیشتری دارد و ادامه داد متاسفانه ایران در بازارهای جهانی حضور ندارد ولی در دوران پساتحریم می‌توان روابط را تسهیل نمود که در این راستا چند مورد مهم وجود دارد و برای پیشرفت هر کشور باید آنها را در نظر گرفت:

  • سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های کشور
  • برنامه‌ریزی صحیح و مناسب در زمینه سیاست خارجی کشور جهت رشد و توسعه اقتصاد
  • جذب سرمایه‌گذاری خارجی
  • روابط مالی و بانکی با سایر کشورها به عنوان ملزومات توسعه اقتصادی کشور
  • حمایت شفاف و پایدار و مداوم از فعالیت‌های بخش خصوصی
  • عضویت در سازمان‌های جهانی مانند WTO
  • بهبود و نوسازی زیرساخت‌های نفتی و استفاده از فناوری‌های پیشرفته در صنعت نفت
  • فراهم‌کردن شرایط لازم برای افزایش صادرات نفت
  • تسهیل شرایط مناسب صادرات از طریق ایجاد شفافیت و تداوم در سیاست‌گذاری‌های مالی، پولی، اقتصادی و مالیاتی کشور

10-اشاعه و گسترش فرهنگ دیپلماسی و تعامل با کشورهایی با سیاست‌های منطقی

وی با اشاره به سفرهای متعدد خود به کشورهای آمریکای جنوبی و با در نظر گرفتن پتانسیل بالقوه آنان (حدود 12 کشور)، عدم حضور تجار ایرانی در این کشورها را بعلت فقدان اتاق‌های بازرگانی و نمایندگان اقتصادی، مایه تاسف دانست.

آقای پروفسور مانوسی در ادامه صحبت‌های خود به همکاری با صندوق توسعه ملی در پروژه‌های کلان در حوزه‌ نفت، گاز و پتروشیمی کشور و همچنین تعامل با سازمان مناطق آزاد در راه‌اندازی یک مرکز جهانی به عنوان دروازه ارتباط اقتصادی با سایر کشورها در “جزیره کیش” خبر داد و اظهار داشت، یکی از مشکلات موجود این است که ایران، با دیگر کشورها تعامل نداشته و همین مسئله موجب می‌شود که تصور یا توهم بهترین بودن را داشته باشیم مثلا در صنعت خودرو ما با مشکلاتی مواجه هستیم (در این زمینه پیشنهاد برگزاری جلسه با شرکت‌های کانادایی مانند جنرال موتورز با خودروسازان ایرانی توسط آقای پروفسور مانوسی مطرح شده است).

آقای پروفسور مانوسی ضمن اشاره به مشکلات ایجاد شده بدلیل وضع تحریم‌ها اضافه کرد این تحریم‌ها شامل نکات مثبتی نیز بوده، منجمله اینکه با نقاط ضعف خود نیز آشنا شدیم که نمی‌توان به راحتی خلا آن را پر کرد. وی با ابراز تاسف از رکود تورمی و کاهش ارزش پول ملی، اذعان نمود اقتصاد، دانش است و با تنظیم صحیح بودجه، انضباط مالی دولت و آینده‌نگری اقتصاد را می‌توان با یک برنامه‌ریزی صحیح ظرف مدت 5 سال اصلاح کرد. وی همچنین به برخی دیگر ازراهکارها جهت برون‌رفت از بحران جاری به شرح زیر اشاره کرد:

  • اجتناب از تداوم کسری بودجه در ادوار دولت‌ها
  • کنترل و کاهش هزینه‌های زاید دستگاه‌های دولتی
  • اصلاح نظام مالیاتی جهت جلوگیری از رکود تورمی
  • اصلاح بازارهای پولی و مالی و پرهیز از سیاست‌های انبساطی پولی
  • افزایش سرمایه‌گذاری در راستای گسترش تولید و جلوگیری از عدم واسطه‌گری
  • حفظ استقلال سیاست‌گذاری بانک مرکزی جهت کاهش بحران اقتصادی

مهمان این جلسه کشورهای ایالات‌متحده آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، هند، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا و کره‌جنوبی را به عنوان ده کشور برتر اقتصاد جهان برشمرد که در این میان ایتالیا رتبه هشتم را در میان این ده کشور دارا می‌باشد.

در ادامه این نشست، آقای پروفسور مانوسی ضمن توصیف موقعیت استراتژیک ایران، دارا بودن جوانان فرهیخته و داشتن یک جامعه برخوردار از سطح والايي از دانش را مزیت داشته و به مشکل مهاجرت افراد نخبه ایران اشاره و  برنامه‌ریزی صحیح جهت عدم خروج نخبگان به عنوان سرمایه‌های ارزشمند انسانی و جلوگیری از اتلاف منابع را بسیار ضروری دانست.

وی افزود مشکلات اقتصاد جهان امروز با تعامل و گفتگو قابل حل بوده و ما می‌توانیم با بینش بهتری به دنیای امروز بنگریم. با توجه به پتانسیل و منابع غنی ایران و وجود انسان‌های فرهیخته، با برنامه‌ریزی صحیح دولت‌مردان می‌توان به اصلاح و رشد و توسعه کشور کمک کرد. در پایان این جلسه آقای پروفسور مانوسی نسبت به برقراری و احیاء روابط ایران و کانادا و انجام مذاکراتی با وزارت امور خارجه ایران، درجهت گشایش این روابط  ابراز امیدواری نمود.

این جلسه راس ساعت16:00 پس از اتمام پرسش و پاسخ رشته‌های مختلف صنایع از آقای پروفسور مانوسی ودر پایان با تشکر ریاست جلسه از اعضا و پذیرایی به پایان رسید.