هفتمین جلسه کمیسیون «صنعت و معدن، حمل و نقل و کشاورزی» اتاق مشترک ایران و ایتالیا در تاریخ 17 تیرماه 1403 با حضور 22 نفر شامل آقای دکتر سلیمی رئیس، آقای مهندس عرفانیان عظیم‌زاده خسروی نایب رئیس اول،  و به همراه مهمانان این جلسه، آقای دکتر جعفر محمدنژاد سیگارودی، مدیرکل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و معاون وزیر نیرو، و مهندس تورج سید ارونقی، مشاور شرکت تجهیزکالا و دبیر کمیسیون، خانم انصاف‌جو راس ساعت 14:00 در محل اتاق ایران و ایتالیا تشکیل شد.

این جلسه با موضوع «صنعت و انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، طرح‌ها و محیط زیست» و با سخنرانی کوتاه آقای مهندس عرفانیان عظیم‌زاده خسروی،  در مورد سازمان انرژی‌های تجدید‌پذیر (ساتبا) که سازمان جدیدی محسوب می‌شود و در حال ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار مناسبی نیز می‌باشد صحبت نموده و ابراز امیدواری نمود پایگاه‌های انرژی‌های نو، تولید آن و مصرف از این منابع انرژی افزایش پیدا کند.

1/1

سپس آقای دکتر محمدنژاد ضمن تشکر از دعوت برای این جلسه، اظهار داشت در کشور، بویژه در سال‌های اخیر با دو ناترازی انرژی مواجه هستیم، خاموشی در تابستان و قطعی گاز در زمستان. حتی علیرغم این مهم که کشور ایران دارای رتبه اول می‌باشد، و بعد از روسیه دارای بالاترین منابع گاز، و پس از ونزوئلا، عربستان، کانادا در بخش نفت خام، دارای رتبه چهارم است، اما متاسفانه همچنان این کمبود وجود دارد. یکی از دلایل ناترازی برق، بالا بودن عمر نیروگاه‌ها در تولید، و دیگری اوج استفاده از جریان برق در تیر و مردادماه است و در این راستا، دولت مجبور به تولید بیشتر برق جهت ارائه به مصرف‌کنندگان کشور می‌شود که با توجه به روند رو به افزایش ناترازی انرژی، اخیرا توجهات به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر جلب شده، در حال حاضر در جهان، راهکار عمده، همین استفاده از انرژی‌های نو می‌باشد که هم از لحاظ فنی و هم اقتصادی امروزه بسیار مقرون به صرفه است، علیرغم این مهم که کشور ایران همزمان هم پتانسیل استفاده از انرژیهای نو و هم ظرفیت ذخایر فسیلی را دارد اما با توجه به موارد توضیح داده شده، استفاده از انرژی تجدیدپذیر بسیار ضروری بنظر می‌رسد.

وی در ادامه افزود یکی دیگر از مزایای احداث نیروگاههای انرژی تجدید پذیر در مقایسه با نیروگاه‌های فسیلی، مدت زمان کوتاهتر آن است (نسبت 6 ماه به 2سال)، حتی بحث ذخیره انرژی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دنیا حل شده چراکه در کنار هر نیروگاه یک کارخانه تولید هیدروژن نیز وجود دارد که آب را الکترولایز کرده و هیدروژن را برای سوخت ذخیره می‌کنند که به آن هیدروژن سبز می‌گویند و مصارف زیادی دارد بعنوان مثال،  شرکت “تویوتا” از خودروسازانی است که تا دوسال دیگر ماشین‌هایی که با استفاده از سوخت هیدروژن کار می‌کنند را وارد بازار خواهد کرد (ماشینهای آبی). در دنیا 30 درصد سرمایه‌گذاری‌های جدید بر روی نیروگاه‌های تجدیدپذیر است که از این میزان 70 تا 84 درصد  انرژی خورشیدی توسط کشور چین تولید می‌گردد. وی تاکیدکرد ایران در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر پتانسیل خوبی دارد مثلا پایین‌ترین میزان تولید انرژی خورشیدی در شهری مثل رامسر در ایران، از ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در کشوری مانند آلمان بسیار بالاتر است. نکته دیگری که آقای دکتر محمدنژاد اشاره نمود استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در مزارع رمز ارز است که گاها در اوج مصرف سال، می‌توان انرژی مازاد حاصل از این تولید را به دولت واگذار نمود، که البته استفاده از مزارع رمز ارز پروسه و مسیر خاصی دارد. وی اظهار داشت ظرف یک یا دوسال اخیر قدم‌های بسیار مثبتی در جهت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برداشته شده است و در حال حاضر 1200 مگاوات انرژی تجدیدپذیر در شبکه ایران وجود دارد. نکته دیگری که در بحث سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر وجود دارد تولید و ارائه انرژی به خود سازمان ساتبا و بورس انرژی است مثلا در بحث انرژی بادی، چنانچه شرکتی قصد احداث نیروگاه بادی را داشته باشد، می‌تواند برق تولیدی خود را در بورس انرژی و سازمان “ساتبا” عرضه نماید که این طرح بعنوان یک مشوق برای کلیه سازمانها از سوی دولت قرار داده شده است.

 پس از سخنرانی آقای دکتر محمدنژاد، آقای مهندس ارونقی در مورد آلودگی‌های ناشی از پتروشیمی و سوخت فسیلی سخنانی ایراد کرده و اعلام کرد 82 درصد برق مصرفی کشور از محل همین نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شوند که کمترین میزان تولید، متعلق به انرژی‌های تجدیدپذیر است، متاسفانه آلاینده‌های حاصل از نیروگاههای حرارتی بسیار زیاد است و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ضروری به نظر می‌رسد چراکه علاوه بر تولید آلاینده‌ها، مصرف آب تمامی این نیروگاه‌ها بالاست که با توجه به کمبود آب، و عدم سیکل بازگشت، ضرر و زیان حاصل از استفاده این نوع سوخت‌ها بسیار زیاد است و در کنار آن آلودگی صوتی نیز بعضا اتفاق می‌افتد. نکته دیگر اینکه، در تبدیل گاز ترش به شیرین، دریایی از گوگرد در فضای باز تولید می‌شود که موجب  آلودگی بسیار زیاد می‌گردد، بدین‌منظور، می‌توان با سرمایه‌گذاری و تولید پرک این نوع آلودگی را نیز کاهش داد و در نهایت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را می‌توان بهترین راه‌حل برای کاهش آلودگی و تولید انرژی پاک توصیف کرد.

درپایان جلسه تمامی اعضا طی پرسش و پاسخ با دکتر محمدنژاد سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ تکمیلی را دریافت نمودند. این جلسه راس ساعت 16:30 با تشکر ریاست کمیسیون از اعضا و همچنین پذیرایی پایان یافت.