تلاش اروپا برای افزایش فروش خودروهای برقی: مشوقها و یارانههای دولتی
با وجود چالشهایی نظیر قیمت بالای خودروهای برقی و کمبود ایستگاههای شارژ، کشورهای اروپایی طرحهای متنوعی را برای تسریع در پذیرش این وسایل نقلیه پاک به اجرا گذاشتهاند. هدف اصلی این اقدامات، افزایش فروش خودروهای بدون آلایندگی و کمک به اتحادیه اروپا برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ است که مستلزم کاهش ۵۵ درصدی انتشار دیاکسید کربن توسط ناوگان خودروهای سواری جدید است.
یارانههای سخاوتمندانه در جنوب اروپا
کشورهای جنوب اروپا با ارائه مشوقهای قابل توجه، در تلاش برای تحریک بازار خودروهای برقی هستند:
ایتالیا: اخیراً طرح تشویقی جدیدی را آغاز کرده که تا ۱۱ هزار یورو برای افراد و تا ۳۰ درصد از کل قیمت خرید یک خودروی برقی جدید را پوشش میدهد. این اقدام در حالی صورت میگیرد که سهم خودروهای برقی از بازار ایتالیا بین ژانویه تا ژوئیه سال جاری تنها ۵.۲ درصد بوده که بسیار پایینتر از میانگین ۱۵ درصدی اتحادیه اروپا است.
یونان و لهستان: هر کدام حدود ۹۰۰۰ یورو یارانه برای خریداران خودروهای برقی ارائه میدهند. در یونان، این مبلغ با ۲۰۰۰ یورو برای اسقاط یک وسیله نقلیه قدیمی و ۱۰۰۰ یورو برای خریداران زیر ۲۹ سال افزایش مییابد. لهستان نیز مالیات صفر را برای ثبت خودروهای تمام برقی وضع کرده که سهم بازار این خودروها در هفت ماه اول سال ۵.۴ درصد بوده است.
اسلوونی: یکی دیگر از کشورهایی است که یارانههای دولتی بسیار سخاوتمندانهای دارد. مردم میتوانند تا سقف ۷۲۰۰ یورو برای خرید یک خودروی برقی جدید با قیمت حداکثر ۳۵ هزار یورو کمک هزینه دریافت کنند.
اسپانیا: کمک مستقیم کمتری برای خرید ارائه میدهد که بین ۴۵۰۰ تا ۷۰۰۰ یورو برای خودروهای تمام برقی و ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو برای خودروهای پلاگین هیبریدی متغیر است.
رویکرد متفاوت کشورهای شمال اروپا
کشورهای شمال اروپا، به ویژه نروژ و دانمارک، با بالاترین نسبت وسایل نقلیه تمام الکتریکی در جادههای خود، رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتهاند:
نروژ: با سهم بازار ۹۴.۱ درصد، هیچ مشوق خرید مستقیمی ارائه نمیدهد. با این حال، خودروهای برقی در این کشور از مالیات بر ارزش افزوده، تعرفه واردات و هزینههای ثبت معاف هستند.
دانمارک: با سهم بازار ۶۴.۳ درصد، خودروهای بدون آلایندگی ۴۰ درصد از تعرفه ثبت را پرداخت میکنند. مردم این کشور، مالیات مالکیت خودرو را بر اساس میزان انتشار دیاکسید کربن خودرو پرداخت میکنند.
تغییرات در سیاستهای تشویقی
سیاستهای تشویقی در برخی کشورها در حال تغییر است:
اتریش: اخیراً مشوقهای خود را برای خودروهای برقی لغو کرده است.
سوئد: مشوقهای جدیدی را ارائه میدهد؛ یارانهای به مبلغ ۵۴ هزار کرون سوئد (۴۹۳۸ یورو) طی ۳۶ ماه، منحصراً برای خانوادههای کمدرآمد در مناطق روستایی.
فرانسه: بودجه یارانه خودروهای برقی خود را کاهش داده اما همچنان بسته مشوقهای قابل توجهی ارائه میدهد.
برنامههای آتی
فنلاند در حال بررسی یک برنامه تشویقی جدید برای اسقاط خودروهای فرسوده است که میتواند تا سقف ۲۵۰۰ یورو به افرادی که خودروی کمآلاینده خریداری میکنند و خودروی بالای ۱۰ سال خود را اسقاط میکنند، ارائه دهد.
با وجود چالشهایی نظیر قیمت بالای خودروهای برقی و کمبود ایستگاههای شارژ، کشورهای اروپایی طرحهای متنوعی را برای تسریع در پذیرش این وسایل نقلیه پاک به اجرا گذاشتهاند. هدف اصلی این اقدامات، افزایش فروش خودروهای بدون آلایندگی و کمک به اتحادیه اروپا برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ است که مستلزم کاهش ۵۵ درصدی انتشار دیاکسید کربن توسط ناوگان خودروهای سواری جدید است.
یارانههای سخاوتمندانه در جنوب اروپا
کشورهای جنوب اروپا با ارائه مشوقهای قابل توجه، در تلاش برای تحریک بازار خودروهای برقی هستند:
ایتالیا: اخیراً طرح تشویقی جدیدی را آغاز کرده که تا ۱۱ هزار یورو برای افراد و تا ۳۰ درصد از کل قیمت خرید یک خودروی برقی جدید را پوشش میدهد. این اقدام در حالی صورت میگیرد که سهم خودروهای برقی از بازار ایتالیا بین ژانویه تا ژوئیه سال جاری تنها ۵.۲ درصد بوده که بسیار پایینتر از میانگین ۱۵ درصدی اتحادیه اروپا است.
یونان و لهستان: هر کدام حدود ۹۰۰۰ یورو یارانه برای خریداران خودروهای برقی ارائه میدهند. در یونان، این مبلغ با ۲۰۰۰ یورو برای اسقاط یک وسیله نقلیه قدیمی و ۱۰۰۰ یورو برای خریداران زیر ۲۹ سال افزایش مییابد. لهستان نیز مالیات صفر را برای ثبت خودروهای تمام برقی وضع کرده که سهم بازار این خودروها در هفت ماه اول سال ۵.۴ درصد بوده است.
اسلوونی: یکی دیگر از کشورهایی است که یارانههای دولتی بسیار سخاوتمندانهای دارد. مردم میتوانند تا سقف ۷۲۰۰ یورو برای خرید یک خودروی برقی جدید با قیمت حداکثر ۳۵ هزار یورو کمک هزینه دریافت کنند.
اسپانیا: کمک مستقیم کمتری برای خرید ارائه میدهد که بین ۴۵۰۰ تا ۷۰۰۰ یورو برای خودروهای تمام برقی و ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو برای خودروهای پلاگین هیبریدی متغیر است.
رویکرد متفاوت کشورهای شمال اروپا
کشورهای شمال اروپا، به ویژه نروژ و دانمارک، با بالاترین نسبت وسایل نقلیه تمام الکتریکی در جادههای خود، رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتهاند:
نروژ: با سهم بازار ۹۴.۱ درصد، هیچ مشوق خرید مستقیمی ارائه نمیدهد. با این حال، خودروهای برقی در این کشور از مالیات بر ارزش افزوده، تعرفه واردات و هزینههای ثبت معاف هستند.
دانمارک: با سهم بازار ۶۴.۳ درصد، خودروهای بدون آلایندگی ۴۰ درصد از تعرفه ثبت را پرداخت میکنند. مردم این کشور، مالیات مالکیت خودرو را بر اساس میزان انتشار دیاکسید کربن خودرو پرداخت میکنند.
تغییرات در سیاستهای تشویقی
سیاستهای تشویقی در برخی کشورها در حال تغییر است:
اتریش: اخیراً مشوقهای خود را برای خودروهای برقی لغو کرده است.
سوئد: مشوقهای جدیدی را ارائه میدهد؛ یارانهای به مبلغ ۵۴ هزار کرون سوئد (۴۹۳۸ یورو) طی ۳۶ ماه، منحصراً برای خانوادههای کمدرآمد در مناطق روستایی.
فرانسه: بودجه یارانه خودروهای برقی خود را کاهش داده اما همچنان بسته مشوقهای قابل توجهی ارائه میدهد.
برنامههای آتی
فنلاند در حال بررسی یک برنامه تشویقی جدید برای اسقاط خودروهای فرسوده است که میتواند تا سقف ۲۵۰۰ یورو به افرادی که خودروی کمآلاینده خریداری میکنند و خودروی بالای ۱۰ سال خود را اسقاط میکنند، ارائه دهد.