کارکنان آمازون در مناطق متعدد اروپا، روز جمعه و درست در یکی از شلوغترین ایام خرید سال، در اعتراض به شیوههای کار این شرکت بزرگ آمریکایی، به اعتراض پرداختند. کارزار «آمازون را مجبور کنید پرداخت کند» که توسط اتحادیه «یو انای گلوبال» هماهنگ شده است، اعلام کرد از جمعه سیاه و یک روز پس از مراسم روز شکرگزاری در آمریکا که بسیاری از فروشندگان، تخفیفهای خوبی برای افزایش فروش خود میدهند، اعتصابها و اعتراضاتی در بیش از ۳۰ کشور برگزار خواهد شد.
جمعه سیاه در ابتدا، برای صفهای طولانی در مقابل فروشگاههای بزرگ در آمریکا معروف بود، اما تا حدودی تحت تاثیر آمازون که امسال تخفیفهای ایام تعطیلات را از ۱۷ تا ۲۷ نوامبر تبلیغ کرد، به میزان زیادی به فضای آنلاین منتقل شده است.
در آلمان که دومین بازار بزرگ آمازون از نظر میزان فروش در سال ۲۰۲۲ است، اتحادیه تجاری «وردی»، برآورد کرد حدود ۲۰۰۰ کارمند در شش مرکز توزیع آمازون در آلمان، اعتصاب کردهاند. اما یک سخنگوی آمازون در آلمان گفت: تنها عده کمی از کارکنان اعتصاب کردهاند و کارکنان این شرکت حقوق منصفانه دریافت کردهاند که از ساعتی بیش از ۱۴ یورو (۱۵.۲۷ دلار) شروع میشود. وی تاکید کرد: تحویل سفارشهای جمعه سیاه، بدون تاخیر و اشکال خواهد بود.
در انگلیس، بیش از ۲۰۰ نفر از کارکنان انباری آمازون در کاونتری، اعتصاب کرده و خواستار افزایش حقوق به ۱۵ پوند (۱۸.۶۹دلار) در ساعت شدند. یک سخنگوی آمازون در انگلیس گفت: حداقل دستمزد بین ۱۱.۸۰ تا ۱۳ پوند در ساعت بر اساس موقعیت مکانی است و از آوریل سال ۲۰۲۴ به ۱۲.۳۰ تا ۱۳ پوند در ساعت افزایش پیدا خواهد کرد.
در ایتالیا، اتحادیه تجاری «سیجیایال» اعلام کرد بیش از ۶۰ درصد از کارکنان انباری آمازون در “کاستل سان جیووانی”، در اعتصاب به سر میبرند. اما آمازون اعلام کرد بیش از ۸۶درصد از کارکنانش در آنجا، به سر کار آمدهاند و این اعتصاب، تاثیری بر فعالیتهای این شرکت نداشته است.
اتحادیه اسپانیایی «سیسیاواو» از کارکنان مراکز توزیع و تحویل آمازون خواست در هر شیفتی در دوشنبه سایبری هفته آینده، یک ساعت اعتصاب کنند.
سازمان ضد جهانیسازی Attac که این اعتراض را برنامهریزی کرده بود، اعلام کرد در فرانسه، قفسههای بستههای آمازون که در ایستگاههای قطار، پارکینگهای سوپرمارکتها و گوشههای خیابانها قرار دارند و بسیاری از مشتریان برای دریافت سفارشها از آن استفاده میکنند، با پوستر و نوار پوشانده شدند.
بر اساس گزارش رویترز، با وجود رقیبانی مانند شین و تِمو که رشد سریعی داشتهاند، آمازون همچنان در اروپا محبوب مانده است. طبق آمار وبسایت data.ai، اپلیکیشن آمازون در اروپا، ۱۴۶ میلیون کاربر فعال در ماه اکتبر داشت؛ در حالی که این رقم برای شین، ۶۴ میلیون نفر و برای تِمو، ۵۱ میلیون نفر بود.