تعداد کشورهایی که خواهان تجدید نظر در سیاستهای اتحادیه اروپا در زمینه انتشار گازهای آلاینده، به ویژه گاز CO2 از خودروها هستند در حال افزایش است. پس از ایتالیا و جمهوری چک، کشورهای دیگری همچون اتریش، بلغارستان، رومانی، اسلواکی و لهستان نیز به این درخواست پیوستهاند.
این کشورها در قالب یک سند غیررسمی (non-paper) از اتحادیه اروپا خواستهاند که تاریخ برنامه بازبینی قوانین انتشار گازهای آلاینده خودروها را که قرار بود در سال 2025 انجام شود، به سال 2026 منتقل کند. این درخواست در جلسهای در روز پنجشنبه 27 نوامبر، در حضور آدولفو اورسو، وزیر بازرگانی ایتالیا، به مقامات اتحادیه اروپا ارائه شد.
وضعیت بحرانی صنعت خودروسازی اروپا
آدولفو اورسو، وزیر بازرگانی ایتالیا، در این خصوص اظهار داشت که صنعت خودروسازی اروپا در حال حاضر با مشکلاتی جدی روبرو است. وی با اشاره به وضعیت «جنگی» و تعطیلی کارخانهها و پروژههای صنعتی، بر لزوم تغییر فوری در سیاستهای اتحادیه اروپا تأکید کرد تا به شرکتهای صنعتی کمک شود که بتوانند در بازارهای جهانی رقابت کنند و از بحران کنونی عبور کنند. وزیر بازرگانی ایتالیا افزود که در صورت ادامه روند کنونی، بسیاری از خودروسازان قادر به تطابق با الزامات سختگیرانه اتحادیه اروپا نخواهند بود و در معرض خطر قرار خواهند گرفت.
دلایل درخواست کشورهای اروپایی برای تغییر قوانین
در درخواستهای این گروه از کشورها، به ویژه ایتالیا و جمهوری چک، تأکید شده است که اهداف پیشبینیشده برای سال 2025 میتواند خودروسازان را با چالشهای عمدهای مواجه کند. کشورهای مذکور معتقدند که در حال حاضر سرعت جایگزینی خودروهای برقی بسیار کند است و بسیاری از خودروسازان قادر به تأمین الزامات سختگیرانه اتحادیه اروپا نخواهند بود.
یکی از مهمترین موارد مورد درخواست این کشورها، بازنگری در استانداردهای مربوط به وسایل نقلیه سنگین است که طبق برنامهریزیهای کنونی برای سال 2027 در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، درخواست برای لغو اصل بیطرفی فناوری مطرح شده است. این اصل در حال حاضر تنها استفاده از خودروهای برقی را بهعنوان راهحل پایدار میداند، اما کشورها خواستار اجازه استفاده از دیگر فناوریهای جایگزین مانند هیدروژن و موتورهای درونسوز با سوختهای پایدار (زیستی) هستند.
تصویب قانون کاهش آلایندهها توسط پارلمان اروپا
شایان ذکر است که در ماه فوریه 2023، پارلمان اروپا موافقتنامهای را تصویب کرد که به کاهش آلایندهها در خودروها و وسایل نقلیه تجاری سبک میپردازد. این اقدام بخشی از برنامه زیستمحیطی «Fit for 55» است که هدف آن کاهش 100 درصدی انتشار گازهای گلخانهای در بخش حمل و نقل تا سال 2035 نسبت به سطح سال 2021 است.
موضع ایتالیا در خصوص سوختهای زیستی
ایتالیا با وجود همراستایی با اهداف زیستمحیطی اتحادیه اروپا در کاهش انتشار گازهای گلخانهای، معتقد است که این انتقال به سوی خودروهای برقی باید بهطور تدریجیتر انجام شود تا فشارهای اقتصادی و اجتماعی بر مصرفکنندگان کاهش یابد. ایتالیا همچنین خواستار استفاده از سوختهای زیستمحیطی جایگزین است، زیرا این سوختها علاوه بر کاهش آلودگی هوا، باعث افزایش عمر مفید موتورهای درونسوز میشوند و از این رو بهعنوان یک راهحل مکمل در کنار موتورهای برقی مطرح است.
درخواستهای اخیر نشاندهنده نگرانیهای جدی کشورهای اروپایی در مورد آینده صنعت خودروسازی قاره سبز است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که در صورت عدم تغییر در سیاستهای اتحادیه اروپا، ممکن است صنعت خودروسازی اروپا با چالشهای جدی روبرو شود و قادر به پاسخگویی به نیازهای بازار و رقابت در سطح جهانی نباشد. لذا، بررسی این درخواستها و تجدید نظر در زمانبندی و نوع سیاستها میتواند بر آینده صنعت خودروسازی و محیطزیست در اروپا تاثیرگذار.