“آنتونیو تاجانی” وزیر خارجه ایتالیا عصر شنبه و در آستانه سفر ۳ روزه خود به پکن، گفت: طرح کمربند و جاده انتظارات رم را برآورده نکرد. وی اظهار داشت: از زمان پیوستن رم به طرح کمربند و جاده تحت حمایت چین در سال ۲۰۱۹، تجارت بین پکن و رم آن طور که انتظار می‌رفت بهبود نیافته است. و  با اذعان به اینکه بر اساس آمار، تجارت بین چین و ایتالیا در سال گذشته کمتر از تجارت بین چین و فرانسه یا چین و آلمان است، خاطرنشان کرد: مجلس ایتالیا باید ارزیابی و تصمیم‌گیری کند که آیا مشارکت ما در این پروژه را تمدید می‌کند یا خیر.

“تاجانی” در ادامه همچنین خواستار اصلاح قوانین اتحادیه اروپا شد به نحوی که به شرکت‌های اروپایی اجازه دهد تا در سطح جهانی رقابتی‌تر عمل کنند.

وی تاکید کرد: اروپا نه تنها باید یک بازار بزرگ باشد بلکه باید توانایی رقابت در سطح جهانی را نیز داشته باشد.

وزیر خارجه ایتالیا افزود: قوانین اتحادیه اروپا باید به شرکت‌های اروپایی امکان رقابت در سطوح جهانی را بدهد، در غیر این صورت و با قوانین کنونی این اتحادیه، این خطر وجود دارد که شرکت‌های اروپایی به طور مداوم توانایی رقابت با رقبای جهانی خود را از دست بدهند.

ایتالیا علیرغم اعتراض متحدان خود مانند ایالات متحده و اتحادیه اروپا، با موافقت برای مشارکت در طرح کمربند و جاده چین، اولین کشور بزرگ غربی شد که در این طرح شرکت کرد.

بر این اساس ۲ کشور توافق کردند تا معاملات تجاری در بسیاری از بخش‌ها از حوزه‌های انرژی و حمل‌ونقل گرفته تا بخش‌های صنعتی و مالی را انجام دهند و پروژه‌های زیربنایی مشترکی را اجرا کنند.

قرارداد بین چین و ایتالیا در مارس سال آینده به پایان می‌رسد و ایتالیا تا “دسامبر2023” فرصت دارد تا به طور رسمی از آن خارج شود، در غیر این صورت این همکاری به مدت ۵ سال تمدید خواهد شد.

” جورجیا ملونی” نخست‌وزیر ایتالیا به تازگی در واکنش به اظهارات “گیدو کروستو” وزیر دفاع این کشور که طرح «یک پهنا – یک راه» را بی فایده توصیف کرده و موضوع خروج از آن را مطرح کرده است، تاکید کرد: من هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته‌ام و درخصوص ادامه همکاری یا خروج از این طرح باید در داخل کشور تصمیم گرفته شود.

ملونی خاطرنشان کرد: ایتالیا تنها کشوری نیست که تجارت زیادی با چین دارد.

اظهارات اخیر نخست وزیر ایتالیا بعد از دیدار اخیر او با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مطرح شده است. آمریکا خواستار خروج ایتالیا از طرح چینی کمربند – راه است اما حرف‌های اخیر ملونی نشان می‌دهد وی همچنان علاقمند به حفظ و گسترش مناسبات تجاری با چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی است.