وزیر خارجه ایتالیا طی اظهاراتی اعلام کرد که درخواست روسیه برای پرداخت هزینه واردات گاز طبیعی با روبل نمی تواند برآورده شود چرا که انجام این کار تحریم های اتحادیه اروپا را نقض می کند. “دی مایو” همچنین گفت که دولت ایتالیا در حال حاضر در حال کار بر روی کانال‌های جدید برای تامین گاز طبیعی است.
دی مایو در مصاحبه ای با رادیو ۲۴ ایتالیا گفت: ما نمی توانیم به روبل پرداخت کنیم. روسیه یک طرح (پرداخت) صورتحساب مضاعف از یورو به روبل را معرفی کرد، این غیرممکن است چرا که به معنای دور زدن تحریم ها علیه بانک مرکزی [روسیه] است. وی در ادامه تأکید کرد که روسیه «از نظر فنی» خود را تحریم کرده است.
دی مایو همچنین گفت که دولت ایتالیا در حال حاضر در حال کار بر روی کانال‌های جدید برای تامین گاز طبیعی است و افزود که ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا قبلاً از الجزایر دیدن کرده است و در حال برنامه‌ریزی برای مذاکره با آنگولا و کنگو در مورد افزایش واردات در آینده نزدیک است.
این مقام ارشد ایتالیا افزود: من متقاعد شده‌ام که ایتالیا نباید هیچ گونه باج گیری را تحمل کند. ما باید منابع را متنوع کنیم، هنوز این کار را انجام نداده‌ایم، اما مجبوریم. در ماه مارس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که «کشورهای متخاصم» که تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند، اکنون باید هزینه گاز طبیعی روسیه را فقط به روبل بپردازند.
این تقاضا با واکنش منفی اکثر کشورهای اتحادیه اروپا مواجه شد.