نخست وزیر ایتالیا در نامه خشمگینانه‌ای به صدر اعظم آلمانT به شدت به اقدام این کشور برای حمایت از سازمان‌های حامی پناهندگان در ایتالیا انتقاد کرد.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در دولت فدرال آلمان سرمایه قابل توجه این کشور به زودی به تیم های نجات دریایی که در ایتالیا مشغول به کار هستند سرازیر خواهد شد.

این مسئله به شدت خشم ایتالیا را برانگیخته است و اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان اکنون باید به نامه عصبانی و خشمگینانه جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا پاسخ دهد. ملونی توصیه کرد که دولت فدرال آلمان تلاش های خود را بر حل مشکلات مهاجرت غیرقانونی متمرکز کند.

“جورجیا ملونی”، نخست وزیر ایتالیا که به نظر می رسد از اختلاف بر سر کمک مالی آلمان به سازمان های غیرنظامی نجات دریایی به شدت عصبانی شده است در نامه‌ای به “اولاف شولتز”، صدر اعظم آلمان نوشت که از شنیدن اینکه دولت آلمان می‌خواهد از سازمان‌هایی حمایت مالی کند که از مهاجران قایق در ایتالیا مراقبت می‌کنند، شگفت‌زده شد.اقامتگاه رسمی ملونی انتشار این گزارش ها را تایید کرد. سخنگوی دولت فدرال آلمان نیز با تایید دریافت این نامه گفت: به این نامه پاسخ داده خواهد شد.

رم این اقدام را مداخله در امور داخلی ایتالیا می‌داند.

“ملونی” در نامه خشمگینانه خود خطاب به صدر اعظم آلمان ادامه داد: حمایت آلمان با منابع قابل توجه به سازمان‌هایی که در خاک ایتالیا فعالیت می‌کنند، سؤالاتی را ایجاد می‌کند. وی افزود: همچنین این مورد با دولت ایتالیا هماهنگ نشد.

در این نامه آمده است: به جای آن کشورهای اتحادیه اروپا که علاقه مند به حمایت مشخص از ایتالیا هستند باید راه حل های ساختاری بیشتری پیدا کنند. او به عنوان مثال به کار بر روی یک ابتکار اتحادیه اروپا با کشورهای ترانزیت در شمال آفریقا اشاره کرد.

“گیدو کروستو”، وزیر دفاع ایتالیا هم در روزنامه “La Stampa” از رفتار “بسیار جدی” صحبت کرد.

وی تأکید کرد: با این کار، برلین طوری رفتار می‌کند که انگار نمی‌داند برای کشوری که از لحاظ نظری «دوست» است، مشکل ایجاد می‌کند.

کروستو متعلق به بزرگترین حزب راستگرای دولتی برادران ایتالیا است، اعتراض از سوی شریک کوچکتر در دولت ائتلافی یعنی حزب لگا نیز به آلمان صورت گرفت.

وزارت امور خارجه آلمان روز جمعه خاطرنشان کرد که این تصمیم در حال اجرای تصمیم بوندستاگ است. بر اساس تصمیمات اتخاذشده اولین پول ـ بین 400000 تا 800000 یورو هر کدام ـ باید به‌زودی به پروژه‌ای برای عرضه در خشکی و پروژه‌ای برای نجات در دریا پرداخت شود. یکی از این سازمان‌های دریافت‌کننده این کمک‌های مالی SOS Humanity است.

موضوع مهاجرت و کار سازمان‌های امدادی خصوصی آلمان در دریای مدیترانه از دیرباز منبع تنش بین رم و برلین حتی در زمان دولت‌های قبلی بوده است. “ملونی” در طول مبارزات انتخاباتی از اقدامات سختگیرانه برای کاهش تعداد مهاجران قایق به ایتالیا خبر داده بود، در واقع، بیش از 130000 پناهجوی قایق از ابتدای سال در این کشور ثبت شده‌اند، که دو برابر بیشتر از مدت مشابه در سال 2022 است. بیش از 10000 نفر تنها در این ماه به جزیره کوچک لامپدوسا وارد شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایتالیایی آنسا، نزدیکان ملونی اعلام کرده‌اند که برنامه‌های آلمان برای حمایت از سازمان‌های امدادی یک “ناهنجاری جدی” در مناسبات بین کشورهای اروپایی خواهد بود.

ایتالیا دروازه مهمی برای ورود مهاجران به اتحادیه اروپاست و اگرچه تنها در سال جاری بیش از 2000 نفر در مسیر مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند ـ آخرین قربانی یک نوزاد پنج‌ماهه اخیراً بود ـ این روند همچنان ادامه دارد. این مهاجران بیشتر از سواحل لیبی و تونس به لامپدوزا می‌آیند و به اروپا دسترسی پیدا می‌کنند.

دولت ایتالیا حتی موانع زیادی برای سازمان‌های امدادی خصوصاً فعال برای نجات پناهندگان در دریای مدیترانه ایجاد کرده و برای ناخداهایی که از قواعد سختگیرانه ایتالیا تبعیت نمی‌کنند جریمه‌های سنگین مدنظر قرار داده است.