ایتالیا و آلمان بهتازگی در تلاشاند تا حمایت دیگر اعضای اتحادیه اروپا را برای تغییر در اهداف کاهش انتشار دیاکسید کربن به دست آورند. آدولفو اورسو، وزیر صنعت ایتالیا، اعلام کرده این دو کشور قصد دارند در جلسه شورای اتحادیه اروپا، پیشنهادی برای بازنگری در قوانین مربوط به کاهش انتشار گازهای گلخانهای تا سال 2026 ارائه دهند. هدف از این پیشنهاد، تغییر یا به تعویق انداختن ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در سال 2035 است.
در پی تغییرات اساسی در سیاستهای محیطزیستی اتحادیه اروپا، کشورها و صنایع مختلف به دنبال تجدید نظر در برخی از این تصمیمات هستند. یکی از این سیاستها، ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید از سال 2035 است که هدف آن کاهش انتشار گازهای گلخانهای و تسریع استفاده از خودروهای برقی است. اما این سیاست با واکنشهای متفاوتی از سوی کشورهایی همچون ایتالیا و آلمان و همچنین صنعت خودروسازی اروپا مواجه شده است. این کشورها خواستار تجدید نظر در این ممنوعیت و کاهش اهداف سختگیرانهی محیطزیستی هستند.
ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی به تعویق افتاد؟
ایتالیا و آلمان بهتازگی در تلاشاند تا حمایت دیگر اعضای اتحادیه اروپا را برای تغییر در اهداف کاهش انتشار دیاکسید کربن به دست آورند. آدولفو اورسو، وزیر صنعت ایتالیا، اعلام کرده این دو کشور قصد دارند در جلسه شورای اتحادیه اروپا، پیشنهادی برای بازنگری در قوانین مربوط به کاهش انتشار گازهای گلخانهای تا سال 2026 ارائه دهند. هدف از این پیشنهاد، تغییر یا به تعویق انداختن ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در سال 2035 است.
اورسو در ادامه میگوید صنعت خودروسازی اروپا با بحران مواجه است و اگر اتحادیه اروپا تصمیمات فعلی خود را تغییر ندهد، هزاران شغل در این صنعت به خطر خواهد افتاد. او تاکید کرده که اتحادیه اروپا باید یا شرایطی برای تحقق این اهداف تعیین کند یا اینکه اهداف محیطزیستی را به تعویق بیندازد.
این اظهارات پس از آن بیان شد که جورجیا ملونی، نخستوزیر ایتالیا، ممنوعیت خودروهای بنزینی و دیزلی را تحت عنوان جنون ایدئولوژیک رد کرد. همچنین انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) نیز اخیراً درخواست مشابهی برای به تعویق انداختن این محدودیتها ارائه کرده است. این درخواست در پی کاهش فروش خودروهای الکتریکی و مشکلات زیرساختی مرتبط با این نوع خودروها مطرح شده است. ACEA هشدار داده میزان ثبتنام خودروهای جدید در ماه آگوست کاهش چشمگیری پیدا کرده و خودروهای برقی با کاهش بیشتری مواجه شدهاند.
خودروسازان موظفاند مطمئن شوند که متوسط انتشار گازهای گلخانهای خودروهایشان از 115.1 گرم در هر کیلومتر تجاوز نکند. این رقم قرار است از سال آینده به 93.6 گرم کاهش یابد که رسیدن به این هدف با کاهش فروش خودروهای برقی و استقبال بازار از مدلهای SUV بزرگ، بسیار دشوار به نظر میرسد.
در همین حال، کمیسیون اروپا معتقد است خودروسازان زمان کافی برای انطباق با این قوانین داشتهاند. کمیسیون اروپا در سال 2019 این قوانین را تصویب کرد و به صنعت خودروسازی فرصت کافی برای تطبیق داده است. از سال 2035، تنها خودروها و ونهایی که بههیچوجه دیاکسید کربن تولید نمیکنند، اجازه فروش در اتحادیه اروپا خواهند داشت. با این حال، بندی در این قانون وجود دارد که به دلیل فشار آلمان اضافه شده و امکان بازنگری در سال 2026 در مورد ادامه ثبتنام خودروهایی که با سوختهای مصنوعی کمکربن کار میکنند را فراهم میکند.
لابی خودروسازی اروپا (ACEA) خواستار آن است که این بازنگری و همچنین بررسی مربوط به خودروهای سنگین نیز تا سال 2025 انجام شود تا از پیامدهای شدید اقتصادی و اجتماعی ناشی از اجرای سریع این قوانین جلوگیری شود.
ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید در سال 2035 یکی از سیاستهای کلیدی اتحادیه اروپا برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای است. اما این تصمیم چالشهای جدیای ایجاد کرده است. کشورهایی همچون ایتالیا و آلمان و همچنین صنعت خودروسازی اروپا به دنبال تجدید نظر در این ممنوعیت و کاهش اهداف محیطزیستی هستند. آینده صنعت خودروسازی اروپا وابسته به تصمیمات سیاستگذاران اتحادیه اروپا خواهد بود و این احتمال میرود که با بازنگریهای لازم، تغییراتی در این مسیر رخ دهد تا هم اهداف محیطزیستی تحقق یابند و هم اقتصاد و اشتغال در این صنعت دچار آسیب نشود.