شبکه خبری بلومبرگ روز شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ایتالیا ممکن است از پروژه زیرساختی “کمربند و جاده” پکن در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین دو ابرقدرت جهان یعنی آمریکا و چین خارج شود.

ایتالیا تنها کشور گروه هفت (G7) است که یک یادداشت تفاهم (MOU) با چین در رابطه با این پروژه دارد که سال آینده منقضی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا می خواست در مورد مشارکت ایتالیا در طرح “کمربند و جاده” چین تا نشست سران G7 در ماه مه اعلامیه ای ارائه کند، اما هنوز در مورد لغو یا تمدید این تفاهم نامه تصمیم نگرفته است.

منابع آگاه ادعا می‌کنند که در مورد آینده این توافق در دولت ملونی اختلاف نظر وجود دارد. حزب وی موسوم به “برادران ایتالیا” طرفدار خروج از این طرح است، در حالی که احزاب دیگر اصرار دارند که این کشور در توافق باقی بماند.

ملونی که طرفدار سیاست‌های آمریکاست، پیش از آنکه انتخاب شود، توافق با چین را “اشتباهی بزرگ” خواند، اما اخیراً لفاظی‌های او در مورد این طرح محتاطانه‌تر بوده است.

این تفاهم نامه ابتدا در سال 2019 امضا شد و به طور خودکار در مارس 2024 تمدید خواهد شد مگر اینکه ملونی تصمیم به خروج از این طرح بگیرد.

اگرچه این توافق به تنهایی منجر به همکاری عمیق‌تر بین ایتالیا و چین نشده است، تحلیلگران هشدار می‌دهند که لغو آن منجر به پیامدهای اقتصادی و دیپلماتیک و تیرگی روابط ایتالیا و چین خواهد شد.

این در حالی است که این دو کشور از روابط اقتصادی قوی برخوردار هستند. ایتالیا سومین واردکننده بزرگ کالاهای چینی در اتحادیه اروپا و چهارمین صادرکننده بزرگ کالا به بزرگترین اقتصاد آسیا است که تمایل به واردات برندهای لوکس ایتالیایی دارد.

جیا گاید، سفیر چین در ایتالیا ماه گذشته میلادی گفت، تجارت بین دو کشور در سه سال گذشته “رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است و در سال 2022 به 73.5 میلیارد یورو (81.6 میلیارد دلار) رسیده است.”