اکوایران: صادرات ایتالیا به چین در حال افزایش است. یک نکته مهم این است که دلیل این مساله هنوز مشخص نیست.

صادرات ایتالیا به چین در کمتر از یک سال سه برابر شده است. بلومبرگ می‌نویسد که حتی کارشناسان تاکنون علتی برای این جهش بیان نکرده‌اند.

صادرات ایتالیا به چین در ماه فوریه به بالای 3 میلیارد یورو (3.3 میلیارد دلار) رسید که نسبت به سال قبل 131 درصد افزایش داشت. این افزایش به دنبال یک جهش دیگر 137 درصدی در ژانویه رخ داده است. ایتالیا در ژانویه 2022 حدود 1 میلیارد یورو کالا و خدمات به دومین اقتصاد بزرگ جهان صادر کرده است.

صادرات داروی ایتالیا به چین با 1490 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 1.85 میلیارد یورو در فوریه رسید.

توضیح چنین رونقی در شرایط عادی دشوار است. تحلیل این اتفاق از آنجا که جنگ روسیه در اوکراین و تحولات زنجیره تامین، جریان‌های تجاری سنتی را مخدوش کرده است، کاملا پیچیده به نظر می‌رسد.

بلومبرگ می‌نویسد:‌ ایتالیا تنها کشور گروه هفت است که طرح سرمایه‌گذاری بزرگ چین یعنی ابتکار کمربند و جاده را امضا کرده، اما مزایای اقتصادی چنین اتحادی برای ایتالیا از سال 2019 محدود بوده است.

علاوه بر این، روابط رم و پکن در زمان نخست‌وزیری «ماریو دراگی» به طور قابل توجهی سرد شده بود. ضمن اینکه جانشین او یعنی «جورجیا ملونی» به مقامات آمریکایی پیام داده است که تا قبل از پایان سال از این توافق با چینی‌ها خارج خواهد شد.

چیزی که درک شرایط را پیچیده‌تر می‌کند این است که همه این رونق تجاری به یک بخش بسیار خاص مربوط می‌شود: «داروسازی» یا به عبارت دقیق‌تر، داروهایی که برای مصارف درمانی یا پیشگیری از بیماری‌ها استفاده می‌شوند.

صادرات این گروه از محصولات در ماه فوریه به ۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون یورو رسیده است. این در حالی است که در بازه زمانی مشابه این عدد تنها ۹۸.۵ میلیون یورو بود. این محصولات تقریبا دو سوم کل صادرات ایتالیا به چین را تشکیل می‌دهند.

رسانه‌های ایتالیایی حدس می‌زنند که نیروی محرکه تقاضای بی‌رویه چین برای UDCA است؛ ماده‌ای شیمیایی که بیشتر در داروهای کبد استفاده می‌شود و ادعا شده که به پیشگیری از کووید کمک می‌کند. بنابراین ممکن است پایان ناگهانی استراتژی «کووید صفر» چین و متعاقب آن گسترش ویروس در سراسر این کشور، دلیل چنین افزایشی باشد. هرچند به نظر می‌رسد اکثریت قریب به اتفاق جمعیت چین در ماه‌های دسامبر و ژانویه به کووید مبتلا شده‌ و بهبود یافته بودند و در نتیجه صادرات ایتالیا پس از آن تاریخ افزایش یافته است.

با این وجود، تقاضای UDCA نمی‌تواند به تنهایی شدت‌گیری صادرات ایتالیا به چین را توضیح دهد. شرکت ایتالیایی امیلیانا که در زمینه تولید محصولات شیمیایی صنعتی فعالیت می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان UDCA و محصولات اسید صفراوی در جهان است سالانه حدود ۳۰۰ میلیون یورو فروش دارد که بخش کوچکی از جهش صادرات دارویی ایتالیا به چین است.

علاوه بر این، بر اساس داده‌های چینی‌ها شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این محصولات اخیرا به صورت انبوه وارد این کشور شده باشد و بر اساس زمان‌بندی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد این محصولات نمی‌توانند عامل اصلی و توضیح‌دهنده این جهش قابل توجه صادرات ایتالیا به چین باشند.

با این حال برخی معتقدند تمام این محصولات صادراتی لزوما مختص ایتالیا نیستند. «پیتر سرتی»، مدیر گروه اوراسیا، که این موضوع را بررسی کرده، در این خصوص می‌گوید: «احتمالا تقاضا برای دارو در چین بسیار بالا است و همین مسأله دلیل اصلی این جهش است. در نتیجه داروسازان ایتالیایی تا جایی که بتوانند محصولات خود را تولید و به چین ارسال می‌کنند اما ممکن است ایتالیایی‌ها با مشاهده تقاضای قابل توجهی چینی‌ها از برخی دیگر از شرکت‌های داروسازی مانند آلمان و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم این محصولات را خریداری کرده و سپس خودشان به چین دوباره صادر کنند»

به هر ترتیب هنوز به صورت دقیق مشخص نیست که دلیل اصلی این رشد قابل توجه صادرات ایتالیا به چین چیست.