وزیر امورخارجه ایتالیا اعلام کرد: درباره موضوع الحاق اوکراین به ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از پایان درگیری مسلحانه در این کشور، تصمیم‌گیری می‌شود.

“آنتونیو تاجانی” روز یکشنبه افزود: در عین حال، در نشست سران ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی، مسیر اوکراین برای پیوستن به ائتلاف را مشخص می‌کنیم.

وی این موضوع را گامی مهم برای اوکراین توصیف کرد زیرا کی‌یف را در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی دخیل می‌کند.

“تاجانی” در آستانه آغاز سفر خود به ایالات متحده گفت: این دیدار می‌تواند فرصتی برای تایید دوباره پیوندهای اتحاد فرا آتلانتیکی با آمریکا و دیدگاه مشترک با این کشور در مورد بحران اوکراین باشد.

این دیپلمات ارشد ایتالیا همچنین ابراز امیدواری کرد که ضد حمله اوکراین علیه روسیه گامی در مسیر دستیابی به صلح باشد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در هفته‌های اخیر از رهبران ناتو درخواست کرده است که کی‌یف را در مسیر مشخصی برای ورود (به ناتو) قرار دهند و تهدید کرده که اگر این کار انجام نشود، در اجلاس ماه آینده (۱۱ و ۱۲ ژوئیه/ ۲۰ و ۲۱ تیر) سران سالانه ناتو در شهر ویلنیوس شرکت نخواهد کرد.

جولیان اسمیت، سفیر ایالات متحده در ناتو نیز در گفت‌وگویی با پولیتیکو اعلام کرد: فکر می‌کنم در حال حاضر متحدان هم عقیده هستند که دعوت از اوکراین (برای پیوستن به ناتو) مادامی که درگیر جنگی تمام عیار است، قریب‌الوقوع نیست.

وزیر خارجه ایتالیا درباره احتمال ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به کی‌یف نیز تصریح کرد که کشورش این نوع از جنگنده‌ها را در اختیار ندارد و به همین دلیل در این برنامه و همچنین طرح آمریکا در مورد آموزش خلبانان نظامی اوکراینی برای هدایت جنگنده‌های اف-۱۶ نقشی نخواهد داشت.

«تاجانی» علاوه بر تاکید بر حمایت کشورش از درخواست عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، خاطر نشان کرد: بسته‌ حمایتی ایتالیا از اوکراین، محموله‌های نظامی،‌ جلیقه و پوشش‌های ضد گلوله و مهمات را شامل می‌شود.

بر اساس این گزارش، از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۱)، کشورهای غربی با ارائه کمک‌های نظامی از جمله انواع اسلحه و تجهیزات جنگی از ابتدایی تا پیشرفته از کی‌یف حمایت کرده‌اند.

کرملین در مقابل بارها به متحدان غربی کی‌یف درباره تبعات ادامه این رویه و تبدیل شده به اهداف نظامی مشروع مسکو هشدار داده است.