رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا اعلام کرد که طرح بنیادین ثبت آثار موزه‌ای میراث فرهنگی ایران در این کشور با همکاری انجمن بین‌المللی مطالعات مدیترانه و شرق (ISMEO) برای اولین بار در تاریخ دو کشور اجرا می‌شود.

“محمد تقی امینی” روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در لندن اظهار داشت: سابقه همکاری دو کشور ایران و ایتالیا در زمینه مطالعات باستان شناسی قدمتی ۷۰ ساله دارد و باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی طی ماموریت های متعدد حفاری و مطالعاتی در سایت های مختلف باستان شناسی ایران، موفق شده اند خدمات ارزنده ای در راستای کشف تمدن غنی ایران باستان به دنیا ارائه نمایند.

وی ادامه داد: تمدن ایران باستان در شکل گیری تاریخ بشریت، نقش بسیار مهمی ایفا می کند و کماکان با کشف موارد جدید، نه تنها باعث شگفتی محققین می شود بلکه در برخی موارد تمامی فرضیه های قبلی را متحول می کند.

رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا با اشاره به اینکه این پروژه حاصل تلاش های فراوان و ابتکار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در رم صورت می گیرد، افزود: نظر به ارتباط و تعامل قوی دو تمدن بزرگ ایران و رم باستان در شکل گیری تاریخ بشریت، نه تنها می توان آثار منحصر به فرد تاثیر تمدن ایران باستان را در تحول تمدن رم باستان پیدا کرد بلکه آثار متعددی از تمدن ایران قبل و بعد از اسلام در مجموعه های شخصی و دولتی ایتالیا نگهداری می شود.

وی اضافه کرد: از این رو برای اولین بار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در رم طی یک ابتکار هوشمندانه با همکاری انجمن معتبر و بین المللی مطالعات مدیترانه و شرق، اقدام به فهرست برداری این آثار در ایتالیا کرده است که نتیجه آن می تواند کمک شایانی به اساتید، محققان و دانشجویان باستان شناسی در سطح بین المللی کند.

امینی تصریح کرد: هزاران اثر موزه ای ایرانی متعلق به دوران قبل و پس از اسلام در کشور ایتالیا نگهداری می شود که روند فهرست نویسی این آثار منوط به سرمایه گذاری مادی و انجام تحقیقات میدانی است.

وی افزود: تنها در مجموعه موزه سابق هنرهای شرقی شهر رم بیش از ۵۵۰ اثر متعلق به دوران قبل از اسلام و ۷۰۰ اثر متعلق به دوران بعد از اسلام ثبت شده است که به این آمار می توان آثار موجود در دیگر موزه ها مانند موزه واتیکان و مجموعه های شخصی را نیز اضافه کرد.

بنا به اظهارات رایزن فرهنگی ایران در رم، بخش اول این مجموعه که شامل بیش از ۵۵۰ اثر موجود در موزه هنرهای شرقی رم متعلق به دوران پیش از اسلام است به همراه توضیحات و عکس های رنگی، با بیش از یک سال و نیم تحقیق و پژوهش، در اواسط پائیز سال ۱۴۰۲ به صورت کتاب ۲ زبانه ایتالیایی – انگلیسی منتشر می شود و در اختیار محققان، دانشگاهیان و علاقمندان به فرهنگ در سراسر جهان قرار خواهد گرفت.