علیرغم بدتر شدن تورم و شرایط تامین مالی با سناریوی بین المللی متاثر از جنگ در اوکراین و متعاقب آن عدم اطمینان زیاد، در تابستان 2022 گردشگری دوباره شروع به جهش کرد. ایتالیا بلافاصله پس از دو سال محدودیت های مرتبط با وضعیت اضطراری همه گیر، آماده است تا از مزایای آن تقریباً مشابه قبل از کرونا بهره مند شود. تعداد رزرو بلیط و هتل تردد فرودگاهی در دادههای صورتحساب الکترونیکی مشخص بوده، که در نیمه اول سال، برای خدمات اقامتی و پذیرایی، افزایش 66 درصدی مالیات بر ارزش افزوده را نسبت به مدت مشابه سال 2021 ثبت کرده است. هرچند دادهها هنوز قطعی نیستند، اما با این وجود سیگنال تغییرات کاملا مشخص است.
روند: چشم انداز اقتصاد ایتالیا و در نتیجه بهبود امور مالی عمومی، به سلامت بازیافته گردشگری نیز وابسته است. افزایش هزینهها و گردش مالی که در ایتالیا جهش داشته است، هرج و مرج فرودگاهها که بسیاری را از برنامههای تعطیلات در خارج از کشور را تعطیل کرده و تقویت ارزش دلار که به نفع مسافران ایالات متحده است، میتواند این امر را ثابت کند روند اقتصادی سه ماهه سوم در بخش گردشگری، در قلب تابستان، آنها را به سمت فصل چهارم سوق می دهد. این نتیجه کمی نخواهد بود، زیرا کمک زیادی به تثبیت نرخ رشد کسب شده 3.4+ % در ژوئن، سه رقم اعشار بیشتر از هدف سالانه تعیین شده توسط دولت در آوریل خواهد بود، این امر کسری را در مسیر خود کنترل کرده و بدهی را کاهش می دهد. و میزان کل بدهی را به تولید ناخالص داخلی به 145 درصد (همچنین به لطف تورم) کاهش خواهد داد.
بر اساس آمار گردشگری اطلاعات سازمان آمار Istat) )ارزشی در حدود 6.4 % از تولید ناخالص داخلی ایتالیا منوط به آن است و با توجه به سایر بخشهای مرتبط (به عنوان مثال خرید برای مسافران) سهم آن از 9 درصد بالاتر می رود. این وزن به وضوح در سه ماهه تابستان بیشتر است.
در میان بودجههای عمومی مورد حمایت گردشگری، بودجه شهرداری نیز قابل توجه است. در هفت ماهه اول سال 2022، شهرداران 158.6 میلیون یورو بابت مالیات گردشگران وصول کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 194 درصد جهش داشته است. البته شروع سال 2021 که هنوز تحت سلطه خطر بیماری همه گیر است در مقایسه با آن وزن دارد (در شش ماه اول این مقایسه 330+ % را نشان می دهد) اما همچنین در جولای این افزایش نسبت به ماه مشابه سال گذشته 37.6 درصد رشد داشته بود.
دو عاملی که گردشگری 2022 را مشخص میکند، اولی تمایل ایتالیاییها به انتخاب کشور خود به عنوان مقصد تعطیلات است: از 34.5 میلیون نفری که به تعطیلات رفته اند یا خواهند رفت، طبق پیش بینی اخیر ، تقریبا 90٪ از مرز عبور نخواهند کرد. دومین عامل محرک بازگشت گردشگری بینالمللی است: در ماه جولای (دادههای ENIT و Assoturismo)، رزرو هواپیما به ایتالیا 222+٪ در مقایسه با ماه مشابه در سال 2021 رشد ثبت شد، در حالی که در ماه اوت این افزایش 202٪ بود. ایالات متحده مهمترین منبع خارجی بوده است: طبق یک مطالعه توسط Confcommercio-Tra Consulting، انتظار می رود 2.2 میلیون نفر از آمریکای شمالی بین جولای و سپتامبر با مجموع هزینه تخمینی بیش از 2.1 میلیارد یورو (بیش از 20 درصد در مقایسه با سال 2019) وارد ایتالیا شوند.