بر اساس گزارش منتشر شده در ششمین کنفرانس Shopping Tourism در ایتالیا، این کشور در سال 2023 میزبان بیش از 2.1 میلیون گردشگر خارجی بوده است که 7.7 میلیارد یورو در این کشور صرف خرید کرده‌اند. بر اساس این گزارش، گردشگران کشورهای آلمان، ایالات متحده و بریتانیا بیشترین میزان خرید را در ایتالیا انجام داده‌اند. از نظر میانگین هزینه روزانه، ژاپنی‌ها با 265 یورو در صدر قرار دارند، به دنبال آن سوئیسی‌ها با 207 یورو و آمریکایی‌ها با 171 یورو قرار گرفته‌اند که به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین 131 یورویی تمام کشورهاست. در ماه آگوست 2023، هزینه خرید گردشگران خارجی در ایتالیا 9 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش یافته است که این افزایش در مورد گردشگران غیر اتحادیه اروپایی به 30 درصد رسیده است.