آنسا- کنفدراسیون مشاغل ایتالیا Confcommercio ، اعلام نمود در سپتامبر 2022، شاخص مصرف (ICC) روند کندی را با کاهش 2.0 درصدی نسبت به سال قبل ثبت کرد و نتیجه آن افزایش تقاضا برای خدمات (2.7%+) و کاهش تقاضا برای کالا (4.0%-) بود.
Confcommercio تاکید می‌کند که روند کاهش تقاضا “به طور قابل توجهی در بین کالاها گسترده است و تأثیرگذار بر برخی از بخش های خدمات بوده است”.
بیشترین کاهش تقاضا، درمقیاس سالانه، برای لوازم خانگی (14.6٪-)، خودرو (6.2٪-)و پوشاک (5.4٪- )و همچنین برای مواد غذایی (4.9٪-) ثبت شده است.
با توجه به وضعیت اقتصادی Confcommercio، بر اساس روند متغیرهای مختلف که در شکل‌گیری قیمت‌های مصرف‌کننده نقش دارند، برای ماه اکتبر تغییرات اقتصادی (تورم) 1.5 درصدی و سالانه 9.8 درصد برآورد می‌کند و تأکید می‌کند که شتاب «شدید» تورم، «اگرچه تا حد زیادی ناشی از افزایش قابل‌توجه در قیمت‌های انرژی است، اما منعکس‌کننده گسترده روند صعودی آن به سایر بخش‌ها، در درجه اول مواد غذایی است».