وزارت انرژی روز جمعه اعلام کرد که ایتالیا قصد دارد تا پایان دهه نزدیک به دو سوم برق خود را از منابع انرژی تجدیدپذیر تولید کند و رسیدن به اهدافی که سه سال پیش برنامه ریزی شده بود، بهبود یافته است.

در بازنگری طرح انرژی و آب و هوای کشور، این وزارتخانه اعلام کرد که ایتالیا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۶۵ درصد از برق خود را از انرژی های تجدیدپذیر تامین کند، این در حالیست که هدف گذاری قبلی ۵۵ درصد بود.

انتظار می‌رود انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان این دهه ۴۰ درصد از مصرف ناخالص انرژی در همه بخش‌ها را پوشش دهد ( از جمله تولید برق، مسکن و حمل‌ونقل). این رقم در مقابل پیش بینی ۳۰ درصدی برنامه قبلی است.

به گفته این وزارتخانه، برای گرمایش و تهویه مطبوع، منابع تجدیدپذیر باید ۳۷ درصد مصرف را تامین نماید. همچنین این منابع باید ۳۱ درصد بخش حمل و نقل را نیز تامین کنند.

جاه طلبی این برنامه این است که هیدروژن تولید شده برای تولید انرژی بدون انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰، ۴۲ درصد نیازهای صنعتی را پوشش دهد.

اتحادیه اروپا از هر کشور عضو خواست تا یک استراتژی تجدید نظر شده برای سال ۲۰۳۰ ارائه دهند تا با بسته‌های انرژی Fit-for-55 و REPowerEU که در دو سال گذشته اعلام شده‌اند، همسو شود. این بسته ها شامل اهداف الزام‌آور در انتقال انرژی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی است.

ایتالیا استراتژی اصلاح شده خود را به اتحادیه اروپا ارسال کرده است. این اتحادیه تا ژوئن ۲۰۲۴ فرصت دارد آن را بررسی و تصویب کند.

وزارت انرژی طرح ملی آب و هوا و انرژی خود را به طور کامل منتشر نکرده است. وی در بیانیه خود مشخص نکرده است که براساس استراتژی خود تا سال ۲۰۳۰ چه میزان انتشار کربن را کاهش می دهد.

این بیانیه همچنین در توضیح چگونگی برنامه‌ریزی دولت برای تسریع ایجاد تأسیسات انرژی‌های تجدیدپذیر برای رسیدن به اهداف این برنامه، کوتاهی کرده است.