رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا گفت: در ادامه تحریم‌ها، روابط تجاری ایران و ایتالیا کمرنگ شده، اما با توجه به ضرورت به‌روزرسانی سبد صادراتی باید برنامه‌های جدید در راستای تعاملات بیشتر بین شرکت‌های فناورانه ایران و ایتالیا اجرایی شود.

احمد پورفلاح رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: ایتالیا و ایران روابط بسیار طولانی و تاریخی باهم دارند و از سابقه دیرینه‌ای در همکاری‌های اقتصادی و تجاری برخوردارند اما امروز روابط تجاری میان دو کشور تحث تاثیر تحریم‌ها است بنابراین تا زمانی که تحریم‌ها برطرف نشده و ایران به «اف‌ای‌تی‌اف» نپیوسته نمی‌توان انتظار بهبود روابط تجاری ایران با سایر کشور‌ها را داشته باشیم.

این فعال اقتصادی افزود: هرچند دولت در تلاش است که بازارهای جهانی را حفظ نگه دارد و محصولات ایرانی را همانند سال‌های گذشته راهی بازار ایتالیا کند، اما هنوز موانع زیادی از جمله تحریم در این مسیر دلیل اصلی کاهش تبادلات تجاری ایران و ایتالیا شده است. البته حجم مبادلات تجاری ایران و ایتالیا در یک دهه گذشته به ۷.۶ میلیارد دلار رسید و تراز تجاری به نفع ایران مثبت شد، اما امروز حجم مبادلات تجاری دو کشور به حدود یک میلیارد دلار رسیده و تراز تجاری برای ایتالیا مثبت شده است. هرچند این میزان از روابط تجاری میان ایران و ایتالیا به سختی برقرار مانده است.

** نگاه تجاری ایران و ایتالیا متفاوت شود

وی اظهار کرد: پیش از این ما تأمین‌کننده اصلی نیاز‌های نفتی و مواد پتروشیمی ایتالیا بودیم، اما به دلیل تحریم‌ها این بازار را از دست رفته اما تلاش فعالان اقتصادی برای بازپس گیری این بازار ادامه دارد و در این مسیر دولت باید نگاه ویژه ای به برقراری تبادلات نفتی و مواد پتروشیمی داشته باشد.

پورفلاح با تأکید دوباره بر اینکه ایتالیا بزرگترین کشور اروپایی خریدار نفت و مواد پتروشیمی ایران بود، تصریح کرد: متاسفانه از دست دادن بازار‌های بزرگ نفتی و پتروشیمی و فرصت‌های تجاری با کشور‌های بزرگ به سهولت قابل جبران نیست، هرچند دولت و فعالان اقتصادی به دنبال راهی برای رسیدن مجدد به بازار ایتالیا هستند اما باید توجه داشت که کیفیت و مواد تشکیل دهنده نفت هر کشوری متفاوت است بنابراین خریداران باید سیستم‌های صنعتی خود را بر مبنای نفت خریداری شده جایگزین کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران وایتالیا خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت تغییر سیستم‌های صنعتی برمبنای کیفیت نفت خریداری شده بازپس گیری بازار‌های از دست رفته بسیار سخت است اما با سیاست های دولت قطعاً راهی برای رسیدن به تعاملات تجاری بین دو کشورپیدا خواهد شد.

**سبد صادراتی ایران و ایتالیا رونق می گیرد؟

پورفلاح درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تبادل محصولات نوین در تجارت کمرنگ ایران و ایتالیا چقدرسهم دارد، گفت: متأسفانه با تشدید موانع تجاری بین ایران و ایتالیا سهم شرکت های دانش بنیان در صادرات فی مابین دو کشور بسیار کم شده اما با توجه به اهمیت این بخش از اقتصاد باید برنامه ریزی جدید جهت به روزرسانی مشارکت و تبادل محصولات فناورانه  هر چه سریعتر عملیاتی شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا گفت: شاید روابط تجاری ایران و ایتالیا کمرنگ شده اما با توجه به ضرورت به‌روز‌رسانی سبد صادراتی باید برنامه‌های جدید در راستای تعاملات بیشتر بین شرکت‌های فناورانه ایران و ایتالیا اجرایی شود.