تیپو؛ ایتالیایی مدرن و اقتصادی

سدان های اقتصادی نه‌تنها در ایران بلکه در جهان هم بسیار پرطرفدار هستند.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»؛ از سال 2015 که فیات تیپو بر روی خط تولید این شرکت در کشور ترکیه رفت بسیار مورد استقبال مشتریان قرار گفت و این استقبال تا حدی پی رفت که تا سال 2019 تعداد تیپو های تولیدشده در ترکیه به 500 هزار دستگاه رسید و این عدد در سال 2020 از مرز 670 هزار دستگاه نیز گذشت. اکنون در راستای بازگشایی مجدد واردات خودرو به کشور، شرکت پارسیان موتور قرار است این خودرو محبوب را به خیابان‌های کشور بیاورد. در این مطلب نگاهی به مشخصات فنی، ایمنی و رفاهی این سدان کامپکت ایتالیایی مدرن و اقتصادی خواهیم انداخت.

مشخصات فنی:

 شرکت فیات خودرو تیپو را در سه کلاس سدان، استیشن و هاچ‌بک به بازار جهانی معرفی کرده است. این خودرو با هفت موتور مختلف عرضه می‌شود که دو مدل آن دیزلی و 5مدل دیگر بنزینی هستند .این طیف گسترده قوای محرکه از موتور سه سیلندر یک لیتری آغاز می‌شود و تا موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر است که با گیربکس‌های 5 و 6 سرعته دستی و اتوماتیک نیز قابلیت نصب بر روی این خودرو را دارد. مشخصات رسمی نمونه‌های وارداتی این خودرو به کشور هنوز اعلام‌نشده اما احتمال می‌رود، موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.6 لیتری با خروجی 110 اسب بخار قدرت و 152 نیوتن متر گشتاور در همراهی با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به بازار ایران وارد شود.

ایمنی:

فیات تیپو در تست تصادف موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از Euro-NCAP شده است که با توجه به کلاس و قیمت جهانی این خودرو بسیار نتیجه موفقی به‌حساب می‌آید. در لیست مشخصات ایمنی این خودرو مواردی مثل 6 عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای) ، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(ABS و EBD)، سیستم کمکی ترمز(BA)، سیستم کنترل پایداری(ESP)، سیستم کنترل ایستایی در سراشیبی(HDC)، سیستم ضد لغزش(TCS) و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر دیده می‌شود.

امکانات رفاهی:

تیپو یک سدان اقتصادی به‌حساب می‌آید و بنابراین نباید از آن انتظار یک محصول لوکس با آپشن های متعدد را داشت اما همین خودرو اقتصادی لیست نسبتاً بلندبالایی از امکانات را در خود جای‌داده است. در لیست آپشن های رفاهی این خودرو مواردی مثل آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم گن، صفحه نمایشگر لمسی 5 اینچی مجهز به پورت USB – AUX و بلوتوث، فرمان برقی حساس به‌سرعت، نمایشگر فشار باد تایرها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر 3٫5 اینچی TFT برای پنل ابزارها، کروز کنترل، آینه دید عقب الکتروکرومیک، سنسور نور و باران، چراغ‌های جلو اتوماتیک و رینگ‌های آلومینیومی اسپرت به چشم می‌خورد.