نخست‌وزیر سابق ایتالیا که از مدت‌ها پیش از بیماری سرطان خون رنج می‌برد، در پی عوارض ناشی از این بیماری در 86‌سالگی درگذشت. سیلویو برلوسکونی مراحل درمانی را در بیمارستانی واقع در شهر میلان سپری می‌کرد و در همین مرکز درمانی نیز چشم از جهان فرو‌بست.

نخست‌وزیر سابق ایتالیا که از مدت‌ها پیش از بیماری سرطان خون رنج می‌برد، در پی عوارض ناشی از این بیماری در 86‌سالگی درگذشت. سیلویو برلوسکونی مراحل درمانی را در بیمارستانی واقع در شهر میلان سپری می‌کرد و در همین مرکز درمانی نیز چشم از جهان فرو‌بست.

این سیاست‌مدار شناخته‌شده در ایتالیا و جهان به مدت ۹ سال، طی سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵، ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ ریاست دولت کشورش را بر عهده داشت و دومین نخست‌وزیر ایتالیا به لحاظ طول مدت قرار‌داشتن در این سمت شناخته می‌شود. پس از پایان جنگ جهانی دوم، هیچ سیاست‌مدار ایتالیایی به اندازه برلوسکونی در جایگاه نخست‌وزیری حضور نداشت.

این سناتور و تاجر سرشناس ایتالیایی که به دلیل برخورداری از سابقه طولانی فعالیت در عرصه سیاسی، «جاودانه» لقب گرفته بود، روز جمعه برای چندمین بار در ماه‌های اخیر در بیمارستان سن‌رافائل شهر میلان بستری شده بود.

غول‌ رسانه‌ای ایتالیا و مالک سابق باشگاه فوتبال پرافتخار میلان اخیرا وعده داده بود با غلبه بر بیماری سرطان، بار دیگر در رأس حزب «فورزا ایتالیا» به فعالیت‌های سیاسی باز‌گردد. او پنجم آوریل گذشته به دلیل مشکلات ناشی از عفونت ریه در بیمارستان سن‌رافائل شهر میلان بستری و تحت درمان قرار گرفته بود‌ اما پزشکان این مرکز درمانی معتبر در ایتالیا فاش کردند که سیلویو برلوسکونی از بیماری سرطان خون مزمن رنج می‌برد.

برلوسکونی برای نخستین بار پس از برملا‌شدن بیماری حادی که از آن رنج می‌برد، اوایل ماه می ‌در یک پیام ویدئویی از اتاق بیمارستان، در‌حالی‌که نشان حزب «فورزا ایتالیا» و پرچم ایتالیا پشت او نصب شده بود، با هوادارانش سخن گفته بود.

حزب راست‌گرای «فورزا ایتالیا» که برلوسکونی به نمایندگی از آن به مجلس سنا نیز راه یافته بود، از شرکای کوچک دولت ائتلافی کنونی ایتالیا به ریاست جورجا ملونی، نخست‌وزیر راست افراطی این کشور محسوب می‌شود.

سیلویو برلوسکونی از‌جمله علاقه‌مندان ورزش فوتبال بود و به مدت ۳۱ سال ریاست باشگاه میلان را بر عهده داشت. تیم رؤیایی میلان در طول دوران ریاست برلوسکونی و پیش از آنکه مالکیت این باشگاه به سرمایه‌گذاران چینی واگذار شود، پنج بار عنوان قهرمانی چمپیونز‌ لیگ را از آن خود کرد.

جنجال‌ها

دوران حرفه‌ای فعالیت سیاسی سیلویو برلوسکونی با رسوایی‌های جنسی و اخلاقی و مشکلات حقوقی و مالیاتی گره خورده است که طی یک دهه گذشته به شکل عمده بر دادرسی‌های مربوط به پرونده‌‌های فساد اخلاقی از‌جمله ضیافت‌های خاصی متمرکز شده بود.

نخست‌وزیر سابق ایتالیا سال ۱۹۳۶ در خانواده‌ای متوسط در میلان به ‌دنیا آمد. او پیش از تأسیس بزرگ‌ترین شرکت رسانه‌ای تجاری ایتالیا، فعالیت تجاری‌اش را در زمینه املاک آغاز کرده بود. برلوسکونی در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۷ مالک باشگاه میلان بود. برلوسکونی رهبری حزب راست میانه فورتزا ایتالیا را بر عهده داشت که در انتخابات سپتامبر گذشته از ائتلاف جورجیا ملونی، نخست‌وزیر فعلی، حمایت کرد.

سال ۱۹۹۴، یک سال پس از اینکه حزب “فورتزا” تأسیس شد، “برلوسکونی” بدون اینکه حتی یک سمت دولتی داشته باشد، نخست‌وزیر ایتالیا شد. اما او در سال ۱۹۹۶ در انتخابات از یک حزب چپ به رهبری رومانو پرودی شکست خورد.

دومین دوره نخست‌وزیری او بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶، طولانی‌ترین دوره‌ یک نخست‌وزیر در این کشور به‌شمار می‌رود.

او به اختلاس، کلاهبرداری مالیاتی و تلاش برای رشوه به قاضی متهم شد که در برخی از آنها محکوم و در برخی دیگر تبرئه شد. پس از یک دوره محاکمه چهار‌ساله، در سال ۲۰۰۴ از فساد اداری تبرئه شد و بار دیگر در سال ۲۰۰۶ از رومانو پرودی، رقیب پیشین خود، شکست خورد.

سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۱۱: پس از تغییرات اساسی در حزب و تغییر نام آن به «مردم آزادی»، در سال ۲۰۰۸ برای چهارمین دوره به رهبری حزب انتخاب شد. او در سال ۲۰۰۸ به قدرت بازگشت‌. در‌همین‌حال که او با اتهامات بیشتری در رابطه با فساد مالی و اخلاقی مواجه شده بود، در سال ۲۰۱۰ ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها ریختند و خواهان استعفایش شدند. به‌این‌ترتیب او نه‌تنها حمایت رأی‌دهندگان خود را از دست داد‌ بلکه اکثریت حزب خود را در مجلس نیز از دست داد. برلوسکونی یک سال بعد در سال ۲۰۱۱ استعفا داد.

سال‌های ۲۰۱۳ به بعد: حزب او کمتر از یک درصد تا پیروزی در انتخابات عمومی فاصله داشت‌ اما او به دلیل محکومیت به تقلب مالیاتی از پارلمان اخراج شد. ممنوعیت او برای نامزدی، به‌موقع و در آستانه انتخابات عمومی سال ۲۰۱۸ برداشته شد، اما نتوانست برای کسب دوباره قدرت آرای لازم را به‌ دست آورد.

در سال ۲۰۱۹، برلوسکونی یک کرسی در پارلمان اروپا به دست آورد و به‌عنوان سناتور انتخاب شد. او در ایتالیا با نام مستعار «شوالیه» شناخته می‌شود.

نخست‌وزیر اسبق ایتالیا در سال ۲۰۱۶ تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت و سپتامبر ۲۰۲۰ نیز در پی ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد. عوارض کووید طولانی‌مدت هرگز دست از سر او برنداشت؛ به‌‌طوری‌که آن را «بدترین تجربه زندگی» خود خوانده بود. برلوسکونی دو بار ازدواج کرد و پنج فرزند دارد. او هفت سال با فرانچسکا پاسکال ۳۷ساله رابطه داشت و مدتی نیز با مارتا فاسینای ۳۳‌ساله، نماینده مجلس، در ارتباط بود و ماه مارس ۲۰۲۲ با او ازدواجی نمادین کرد.