هفتمین جلسه کمیسیون برندینگ اتاق مشترک ایران و ایتالیا در روز دوشنبه 08 خرداد ماه 1402، در محل اتاق ایران و ایتالیا با حضور آقای دکتر نوری رئیس کمیسیون، آقای بانی شرکا نایب رئیس اول، آقای مهندس ماچیانی نایب رئیس دوم و  25 نفر از اعضاء اتاق ایران و ایتالیا و خانم توانا دبیر کمیسیون برگزار گردید. در این جلسه به دلیل ارتباط موضوع آن با فعالیت های کمیته نوآوری و کار آفرینی خانم مهندس قطان رئیس این کمیته و آقای دکتر زرگر نایب رئیس کمیته نیز حضور داشتند.  این جلسه با حضور دو مهمان:

– خانم دکتر سحر بنکدارپور ریاست مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران و آقای مهندس محمد امین قائمی کارشناس رباتیک و هوش مصنوعی و با دستور جلسه «جایگاه هوش مصنوعی در برندینگ» تشکیل گردید.

خانم دکتر بنکدارپور با اشاره به این موضوع که برخی در این بازه زمانی هوش مصنوعی را عامل از بین رفتن خیلی از مشاغل سنتی و جایگزین انسان دانسته، ادامه داد برخی نیز بر این باورند مانند سایر تکنولوژی ها از AI نیز می توان به عنوان ابزاری به منظور توانمندسازی قابلیت‌های انسان استفاده کرد و همچنین می تواند باعث به وجود آمدن موقعیت های شغلی نوین گردد.

-بدیهی است که اکنون در آستانه یک تغییر و تحول عظیم و مشابه انقلاب های صنعتی هستیم و البته در کشوری مثل ایران واضح است که ابتدا باید زیرساخت‌ها از جمله دسترسی به اینترنت پرسرعت و رفع فیلترینگ، فراهم گردد تا بتوان فاصله با جوامع پیشرو در مورد بهره برداری از منابع هوش مصنوعی را به حداقل رسانید.

ایشان همچنین به چندین حوزه کاری که هوش مصنوعی در آن کاربرد دارد از جمله بازاریابی و فروش، تحقیق و توسعه، منابع انسانی، تعمیر و نگهداری به صورت خلاصه اشاره و ادامه دادند برندهای مطرح و بزرگ در دنیا در حال استفاده از هوش مصنوعی هستند و توانسته اند از این طریق بهره وری سازمان خود را چندین برابر افزایش دهند.

در ادامه جلسه آقای مهندس قائمی درباره ارتباط و نقش AI در حوزه رفتارشناسی مشتریان  و جمع آوری داده ها به عنوان یکی از مراحل اساسی در توسعه و به کارگیری هوش مصنوعی مطالبی مطرح نمودند و گفتند در مبحث برندینگ و مارکتینگ کالاها استفاده از داده ها به ویژه زمانی که تعداد مشتریان بسیار بالاست اهمیت زیادی دارد تا بتوان رفتار کاربر را از طریق هوش مصنوعی پیش بینی و نتایج به دست آمده را به درستی و تا حد زیادی تحلیل کرد.

وی افزود مزیت های دیگر استفاده از هوش مصنوعی در مارکتینگ بهبود ارزیابی بازار و مشتریان، تبلیغات هدفمندتر و کاهش خسارات احتمالی می باشند. اینکه اطلاعات و داده ها می توانند از منابع مختلفی مانند پایگاه های داده یا سنسورهای خاص جمع آوری و پیش پردازش شده تا خطاهای احتمالی حذف و سپس برای آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده شوند. الگوریتم‌های AI با استفاده از داده های آموزشی، قابلیت یادگیری الگوها و روابط پنهان در  داده ها را پیدا می کنند و سپس قادر به پیش بینی و تصمیم گیری در مورد اطلاعات جدید می‌شوند.

وی همچنین مطالبی در مورد ارزیابی نتایج ناشی از AI و چگونگی بررسی آن بیان نمود و مثال هایی از کاربرد هوش مصنوعی در صنایع مختلف برای شفافیت موضوع مطرح نمود.

در ادامه، پرسش‌هایی از سوی اعضاء مطرح شد که دو مهمان جلسه بر حسب موضوع به سوالات پاسخ دادند. آقای دکتر نوری در پایان ضمن جمع بندی مطالب بیان شده و با تشکر از حضور و مشارکت پر رنگ اعضا راس ساعت  16:15 پایان جلسه را اعلام نمودند.

 

تنظیم کننده: صبا توانا
دبیر کمیسیون برندینگ اتاق مشترک ایران و ایتالیا