پنجمین جلسه کمیسیون تجارت، پولی، بانکی و بیمه در روز چهارشنبه 05/11/1401 رأس ساعت 14:00 با حضور اعضا هیئت رییسه کمیسیون خانم هاله حسین‌زاده، آقای محمد امیر داود نواب رییس کمیسیون و همچنین تعدادی از اعضا به شرح زیر:
آقای محمد توکلیان راد، آقای مهدی صیادی ، آقای صرامی، آقای پدرام الهامی نیا، آقای محمد شیرویه، آقای محمد ابوفاضلی، آقای احمد فرجی، آقای شهرام امیری و خانم‌ها ناهید هاشمی، مهسا کیانپور، سعیده محبوبی و آرزو بیسجردی دبیر کمیسیون در محل اتاق مشترک ایران و ایتالیا برگزار شد.
در ابتدای جلسه هر یک از افراد حاضر در کمیسیون به معرفی خود پرداختند و در ادامه آقای داود و خانم حسین‌زاده “شرایط تسهیلات 5 ماهه واردات کالا برای شرکتهای فعال در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی” را تشریح نمودند.
خلاصه دستورالعمل اعطای تسهیلات ارزی کوتاه مدت حداکثر 5 ماهه جهت واردات مواد اولیه دارویی، دارو و تجهیزات پزشکی ضروری بشرح زیر می‌باشد:
بنا بر موارد یاد شده در دستورالعمل یاد شده شرکت‌های وارد کننده یا تولیدکننده دارو و تجهیزات پزشکی، با معرفی و تایید کتبی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بانک عامل با رونوشت به بانک مرکزی، امکان استفاده از تسهیلات ارزی با دوره بازپرداخت حداکثر 5 ماهه از محل منابع در دسترس این بانک جهت تامین مالی کوتاه مدت واردات مواد اولیه دارویی، دارو و تجهیزات پزشکی ضروری به روش گشایش اعتبار اسناد دیداری، ثبت برای اسناد دیداری و صدور حواله ارزی با مرعی داشتنن مجموعه مقررات ارزی، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره را خواهند داشت.

شرایط عمومی تسهیلات:
• سقف و نوع ارز تسهیلات: معادل 300 میلیون دلار برای بانک‌های عامل منتخب که به ارزهای یوآن چین و یورو با منشا ترکیه و عراق قابل استفاده می‌باشد.
• مبلغ تسهیلات: حداکثر 90% مبلغ هر ثبت سفارش از محل تسهیلات یاد شده تامین مالی خواهد شد. معادل ریالی حداقل 10% مبلغ ارزی هر ثبت سفارش بعنوان بخش نقدی بایستی توسط تسهیلات گیرنده تامین گردد.
• مدت تسهیلات: حداکثر 5 ماه از تاریخ تودیع سپرده بابت بخش تسهیلاتی توسط بانک مرکزی در نظر گرفته شده است.
• سود تسهیلات: به تفکیک هر ارز 2.5% سود سالانه تعیین شده است.
• و … .
در ادامه جلسه اعضای حاضر سوالات خود را در رابطه با موارد مطرح شده بیان نمودند و اعضای هیئت رییسه کمیسیون پاسخ‌های مقتضی را ارائه کردند و به ارائه مشاوره به اعضای کمیسیون در رابطه با تغییرات ارزی و موارد مطرح شده پرداختند.
جلسه در ساعت 16 و با تشکر از اعضای شرکت‌کننده در این کمیسیون خاتمه یافت.

 

آرزو بیسجردی
دبیر کمیسیون تجارت، پولی، بانکی و بیمه