هفتمین جلسه کمیسیون تجارت، پولی، بانکی و بیمه در روز چهارشنبه  03/03/1402 رأس ساعت 14:00  با حضور اعضا هیئت رییسه کمیسیون خانم هاله حسین‌زاده، آقای محمد امیر داود نواب رییس کمیسیون و میهمان جلسه آقای روح اله فرهادی و همچنین تعدادی از اعضا به شرح زیر:

آقای  محمدمهدی رئیس زاده، آقای علی محمودی سرای، آقای علی عطاپور، آقای غلامرضا عظیم نژاد، آقای قاسم ترابی، آقای سید مهدی موسوی، آقای محمد کثیری، آقای احمد بی‌طرف، آقای سروش مرمرچی و خانم‌ها بهاره شریفی، مهشید بدرنیا و آرزو بیسجردی دبیر کمیسیون  در محل اتاق مشترک ایران و ایتالیا برگزار شد.

جلسه در ابتدا با توضیحات خانم حسین زاده و معرفی میهمانان آغاز شد و هریک از اعضا به معرفی خود پرداختند.

در ادامه آقای روح اله فرهادی در مورد استفاده از ابزارهای مالی نوین نظیر اوراق گام، ضمانت نامه، LC و سایر سکوک در تامین مالی خرید از بورس کالا به سخنرانی پرداختند.

مزایای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه:

  • امکان تأمین مالی با حجم بالا
  • معافیت مالیاتی سود اوراق برای سرمایه‌گذاران
  • پرداخت اصل اوراق در انتهای دوره
  • انتخاب در مواعد پرداخت سود 3 ماهه یا 6 ماهه
  • مدیریت نقدینگی برای بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری
  • تنوع ابزارهای تأمین مالی متناسب با نیاز بنگاه‌ها

 

تأمین مالی از طریق بازار سرمایه:

  1. تأمین مالی مبتنی بر مشارکت (سرمایه): (شرکت سهامی عام پروژه، صندوق پروژه، صندوق زمین و ساختمان، صندوق املاک و مستغلات، صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی کمان، پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، افزایش سرمایه) شرکت سهامی عام پروژه شرکتی است که به شکل سهامی عام و با مکانیزم پذیره نویسی عمومی و به منظور تکمیل و بهره برداری از پروژه های کلان اقتصادی که دارای توجیه فنی و اقتصادی است، تشکیل می‌شود و همچنین موسسین باید حداقل نصف سرمایه شرکت را خود تعهد نموده و صد در صد مبلغ اسمی هر سهم تعهدشده در حسابی به نام شرکت در شرف تأسیس نزد یکی از بانک‌ها سپرده نمایند.

شرایط لازم برای درخواست صدور مجوز عرضه عمومی «شرکت پروژه» جهت اجرای طرح‌‌های عمومی:

  • پروژه انتقالی و یا در دست اجرا باید دارای توجیه فنی و اقتصادی بوده و دوره بازگشت سرمایه از زمان بهره‌برداری حداکثر ۱۰ سال باشد.
  • قیمت فروش خدمات متناسب با شرایط اقتصادی کشور، کشش تقاضا و بنا به تصمیم “شرکت پروژه ” تعیین گردد و این طرح از قیمت‌گذاری حمایتی و دولتی مستثنی باشد.
  • در پروژه‌هایی که قسمتی از منابع مورد نیاز پروژه یا آورده احدی از مؤسسین بر اساس قوانین و مقررات بخش عمومی صورت گرفته، رعایت الزامات و مقررات مربوطه از جمله، وجود ردیف بودجه مشخص در قانون بودجه سالیانه یا سایر مجوزهای قانونی از جمله انتقال پروژه و یا منافع آن به شرکت سهامی عام، ضروری است.
  1. صندوق پروژه: (اوراق صکوک، اوراق مشارکت، تأمین مالی جمعی، گواهی سپرده بانکی) هدف از تشکیل صندوق سرمایه‏گذاری پروژه، جمع‏آوری سرمایه از سرمایه‏گذاران و متقاضیان سرمایه‏گذاری و اختصاص وجوه جمع‏آوری شده به ساخت و مرحله بهره‏برداری رساندن انواع پروژه‏های دارای توجیه مالی و اقتصادی است. وجوه صندوق پروژه صرفاً برای راه‏اندازی پروژه‏های پیش‏بینی شده در طرح‏های توجیهی و هزینه‏هایی که در اساسنامه صندوق پروژه پیش‏بینی شده، مصرف می‏شود.

در ادامه جلسه اعضای حاضر سوالات خود را در رابطه با موارد مطرح شده بیان نمودند و اعضای هیئت رییسه کمیسیون آقای روح اله فرهادی پاسخ‌های مقتضی را ارائه کردند و به ارائه مشاوره به اعضای کمیسیون در رابطه با ابزارهای مالی و موارد مطرح شده پرداختند.

جلسه در ساعت 16 و با تشکر از اعضای شرکت‌کننده در این کمیسیون خاتمه یافت.

 

آرزو بیسجردی
دبیر کمیسیون تجارت، پولی، بانکی و بیمه