“ایتالیا” پس از مخالفت با شرکت در طرح “یک جاده یک کمربند چین” سه شنبه هفته گذشته (12 دسامبر) تاکید کرد که خواهان روابط قوی با پکن است.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا در سخنرانی خود در مجمع ملی کشاورزان در “رم” گفت: ما به چین اعلام کرده‌ایم که دیگر در ابتکار “جاده ابریشم” شرکت نخواهیم کرد، زیرا توافق مطلوبی برای صادرات ما نیست.

وی استدلال کرد که برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه که در این طرح حضور ندارند، توافق‌های صادراتی بالاتر و بهتری با چین داشته‌اند.

“تاجانی” افزود: با این حال، این بدان معنا نیست که ما نمی‌خواهیم به روابط تجاری قوی با چین ادامه دهیم و خواهان روابط قوی با پکن هستیم.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از منابعی دولتی گزارش داد که ایتالیا به طور رسمی به چین اطلاع داده است که از طرح کمربند و جاده (BRI) خارج می‌شود.

این توافق در ماه مارس (اسفند/فروردین) ۲۰۲۴ منقضی می‌شود و یک منبع دولتی ایتالیا اعلام کرده است که “رُم” نامه‌ای به پکن «در روزهای اخیر» ارسال کرده و به چین اطلاع داده است که این پیمان را تمدید نخواهد کرد.

رویترز در گزارش خود عنوان می‌کند که «نگرانی‌ها نسبت به اینکه این اقدام ممکن است روابط [پکن و رم] را تیره کند و به اقتصاد ایتالیا آسیب برساند، نادیده گرفته شده است.»

منبع دولتی دیگری که نام او عنوان نشده است، گفت: ما قصد داریم روابط عالی با چین را حفظ کنیم، حتی اگر دیگر عضو طرح کمربند و جاده نباشیم.

بر اساس این گزارش، «ایتالیا در سال ۲۰۱۹ با وجود هشدارهای آمریکا مبنی بر اینکه چین ممکن است کنترل فناوری‌های حساس و زیرساخت‌های حیاتی را در دست بگیرد، اولین و تنها کشور بزرگ غربی بود که به این طرح پیوست.»

با این حال، زمانی که “جورجیا ملونی” نخست وزیر ایتالیا در سال گذشته به قدرت رسید، اعلام کرد که می‌خواهد از توافق خارج شود و گفت که این توافق هیچ دستاورد قابل توجهی برای این کشور به همراه نداشته است.

رویترز عنوان می‌کند که هنوز هیچ اظهارنظر فوری در این باره از سوی چین وجود ندارد.

این طرح که از سوی “شی جین پینگ” رئیس جمهور چین در پاییز ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شد، از دو بخش «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» و ساخت «جاده ابریشم دریایی در قرن بیست و یکم» تشکیل می‌شود.

این طرح در نهایت با عنوان «یک کمربند – یک جاده» به جهان معرفی شد.