ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا امروز دوشنبه به الجزایر سفر خواهد کرد تا توافقنامه‌ای را برای افزایش واردات گاز امضا کند، زیرا رم به‌دنبال جایگزین کردن گاز روسیه پس از تهاجم مسکو به اوکراین است. به گفته یک منبع دولتی، انتظار می‌رود دراگی با هیئتی شامل “کلادیو دسکالزی” مدیرعامل شرکت انرژی انی، “لوئیجی دی مایو” وزیر امور خارجه و “روبرتو چینگولانی” وزیر انتقال انرژی این کشور به الجزایر سفر کند. ایتالیا که حدود ۴۰ درصد واردات گاز خود را از روسیه تأمین می‌کند، با تشدید درگیری‌ها در اوکراین تلاش می‌کند سبد تأمین انرژی خود را متنوع کند.
سینگولانی هفته گذشته اعلام کرد که ایتالیا در حال گفت‌وگو با هفت کشور برای تأمین گاز بیشتر است و برخی مذاکرات به مرحله بسیار پیشرفته رسیده است.
شرکت دولتی نفت و گاز الجزایر (سوناتراک) هم هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که سوناتراک با شرکت انرژی انی درباره چگونگی افزایش عرضه گاز به ایتالیا در کوتاه‌مدت و میان‌مدت گفت‌وگو کرده است.
سوناتراک به جزئیاتی درباره حجم افزایش انتقال گاز اشاره‌ای نکرد.
لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا برای تأمین منابع جدید انرژی و کاهش وابستگی به روسیه با توجه به بحران اوکراین، اسفندماه اعلام کرده بود که الجزایر، قطر، کنگو و آنگولا آماده افزایش عرضه گاز به این کشور هستند.
وی تصریح کرده بود: در دو ماه آینده می‌توانیم وابستگی ایتالیا به گاز روسیه را به نصف کاهش دهیم و در زمستان حتی بهتر عمل کنیم و دیگر به روسیه وابسته نخواهیم بود.
الجزایر از بزرگ‌ترین تأمین کنندگان گاز ایتالیاست.