ایتالیا در راستای کاهش وابستگی خود به گاز روسیه، توافقنامه افزایش واردات گاز از الجزایر تا حدود ۴۰ درصد را نهایی کرد. به نقل از خبرگزاری رویترز، این اولین توافق مهم ایتالیا در راستای تلاش این کشور برای یافتن جایگزینی گاز روسیه به دنبال اقدامات جهانی علیه مسکو پس از جنگ اوکراین بوده است. ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا تصریح کرده است، حصول این توافق گامی چشمگیر در اقدامات رُم برای کاهش وابستگی ها به گاز روسیه محسوب می‌شود. دراگی که به الجزایر سفر کرده بود پس از دیدار با رئیس‌جمهوری این کشور در مورد اقدام کشورهای دیگر برای یافتن جایگزین به جای روسیه در بحث واردات گاز گفت: دیگر نیز در این مسیر حرکت خواهند کرد.
همزمان با جنگ اوکراین و تلاش غرب برای تحت فشار گذاشتن روسیه با یکسری تحریم‌ها، ایتالیا که حدود ۴۰ درصد از واردات گاز خود را از روسیه داشته به دنبال جایگزین به جای مسکو بوده است. مقتامات ایتالیا پیشتر شماری از کشورها از جمله کنگو، آنگولا، جمهوری آذربایجان و قطر برای جایگزین کردن گاز روسیه در نظر گرفته بودند.
ایتالیا تنها کشوری نبوده که به دنبال جایگزین کردن گاز کشوری با گاز روسیه بوده است. کمیسیون اروپا پیشنهاد داده که اروپا واردات گاز روسیه را تا دو سوم در سال جاری میلادی کاهش دهد.
نخست وزیر ایتالیا پیشتر گفته بود درحالیکه ۳۰ تا ۴۰ درصد گاز از روسیه را می توان با گاز کشوری دیگر به طور فوری جایگزین کرد اما جایگزین کردن کل آن با گاز کشور دیگری بسیار سخت تر است.
شرکت انرژی ایتالیایی (ENI) طی بیانیه ای اعلام کرد که با الجزایر برای افزایش تدریجی صادرات گاز به ایتالیا به توافق رسیده است.
الجزایر دومین کشور بزرگ تامین کننده گاز ایتالیا محسوب می شود.
دراگی هفته گذشته گفت که ایتالیا از تصمیمات اتحادیه اروپا درباره تحریم های جدید علیه روسیه از جمله تحریم احتمالی گاز پیروی خواهد کرد.