انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش اعلام کرد، ایران در شهریور ماه 2.4 میلیون تن فولاد تولید کرده است و این رقم در 9 ماه نخست امسال به رقم 22.1 میلیون تن رسیده است.

انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، نهمین ماه سال جاری میلادی برابر با شهریور ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۱۲.۷ درصدی به ۲.۴ میلیون تن رسیده است.

تولید فولاد ایران در ماه آگوست (ماه پیش از آن) ۲۴.۱ درصد کاهش یافته و به ۱.۶ میلیون تن رسیده بود.

تولید فولاد ایران در ۹ ماه نخست امسال به ۲۲.۱ میلیون تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۰.۶ درصدی داشته است.

ترکیه که در ماه آوریل به جایگاه دهم و در ماه می جایگاه هشتم را از آن خود کرده بود و در ماه آگوست به جایگاه قبلی خود یعنی رتبه هفتم بازگشته بود در این ماه نیز این جایگاه را حفظ کرد.

بازگشت ایران به جایگاه دهم تولید فولاد در جهان

بر اساس گزارش انجمن جهانی، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، در میان بزرگ‌‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن زمان تا دسامبر ۲۰۲۲ این جایگاه را حفظ کرده بود، اما در نخستین ماه سال ۲۰۲۳ یک پله صعود کرد و به جایگاه نهم رسید.

در گزارش ماه مارس، سومین ماه میلادی، ایران در میان ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد نبود و ترکیه در جایگاه نهم و ایتالیا در جایگاه دهم قرار گرفته بودند اما در ماه آوریل (فروردین ماه ۱۴۰۲) جایگاه هشتم و در ماه می (اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) جایگاه هفتم در جهان را از آن خود کرد.

ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۳ برابر با خرداد ۱۴۰۲ جایگاه هفتم تولید فولاد در جهان را حفظ کرد اما در ماه جولای یعنی تیر ماه با ۳ پله سقوط به جایگاه دهم بازگشت و در ماه‌های آگوست و سپتامبر در این جایگاه قرار دارد.

ایران در ژانویه ۲۰۲۳ (دی ماه سال گذشته) ۲.۷ میلیون تن فولاد، در فوریه امسال ( بهمن ماه سال گذشته) ۲.۴ میلیون تن فولاد و در مارس امسال ( اسفند ماه) ۲.۲ میلیون تن فولاد و در ماه آوریل (فروردین ماه ۱۴۰۲) ۳.۱ میلیون تن فولاد، در ماه می (اردیبهشت ماه) ۳.۳ میلیون تن، در خرداد ماه یعنی ژوئن ۳.۲ میلیون تن فولاد و در تیر ماه یعنی جولای ۲ میلیون تن فولاد تولید کرده است.

میزان تولید فولاد ایران در ماه آگوست (مرداد ماه) به ۱.۶ میلیون تن رسیده است.

* ایران در سال گذشته ۳۰.۶ میلیون تن فولاد تولید کرد

بر اساس این گزارش، تولید فولاد ایران در سال ۲۰۲۲ به ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده که نسبت به سال گذشته ۸ درصد بیشتر شده است.

همچنین بر اساس آمار این نهاد بین‌المللی، تولید فولاد ایران طی سال ۲۰۲۱ به ۲۸.۳ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش ۱.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

* ۶۷ درصد تولید فولاد منطقه غرب آسیا در اختیار ایران

تولید فولاد در غرب آسیا در ماه سپتامبر ۸.۲ درصد کاهش یافته و به ۳.۶ میلیون تن رسیده است.

با توجه به تولید ۲.۴ میلیون تنی ایران در این ماه، ۶۶.۶۶ درصد تولید فولاد غرب آسیا در نهمین ماه سال ۲۰۲۳ در اختیار ایران بوده و احتمالا کاهش تولید غرب آسیا متاثر از کاهش تولید ایران بوده است.

تولید فولاد در غرب آسیا در سال ۲۰۲۲ نیز افزایشی بوده و نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد ۷.۱ درصدی را ثبت کرده و به ۴۴ میلیون تن رسیده و با توجه به تولید ۳۰.۶ میلیون تنی ایران در سال گذشته میلادی، ۶۹.۵ درصد تولید فولاد غرب آسیا را ایران تولید کرده است.

کشورهای غرب آسیا که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، شامل ایران، قطر، عربستان و امارات هستند.

* کاهش تولید فولاد جهان

۶۳ کشور تولیدکننده فولاد در جهان در نهمین ماه سال ۲۰۲۳ یعنی ماه سپتامبر ۱۴۹.۳ میلیون تن فولاد تولید کرده‌اند که ۱.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

تعداد ۴ کشور از ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان در ماه سپتامبر با کاهش تولید و ۶ کشور با افزایش تولید همراه شدند.

چین در این ماه، با تولید 82.1 میلیون تن، هند با تولید 11.6 میلیون تن و ژاپن با تولید 7 میلیون، ۳ تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان بودند.

بر اساس این گزارش، کشورهای تولیدکننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۲ بیش از یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تن فولاد تولید کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش ۴.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

این کشورها در سال ۲۰۲۱ بیش از یک میلیارد و ۸۷۸ میلیون تن فولاد تولیده کرده بودند.

* بیشترین افزایش تولید برای هند و کره جنوبی

بیشترین افزایش تولید فولاد در این ماه با ۱۸.۲ درصد به هند و کره جنوبی تعلق دارد و بیشترین کاهش تولید با ۱۲.۷ درصد به ایران اختصاص دارد.

* کاهش تولید فولاد ۲۷ عضو اتحادیه اروپا

بر اساس برآوردهای انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر با کاهش ۱.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۰.۶ میلیون تن رسیده است.

سایر کشورهای اروپایی یعنی بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و انگلیس افزایش ۲.۷ درصدی تولید داشتند و میزان تولید فولاد آنها به ۳.۵ میلیون تن رسیده است.

در ادامه این گزارش آمده است، کشورهای آسیا و اقیانوسیه که شامل استرالیا، چین، هند، ژاپن، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند، در ماه سپتامبر ۱۱۰.۷ میلیون تن فولاد تولید کردند که ۲.۱ درصد کمتر شده است.

تولید فولاد کشورهای آمریکای شمالی (شامل کانادا، کوبا، السالوادر، گواتمالا، مکزیک و آمریکا) نیز در این ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۰.۳ کاهش یافته و به ۹ میلیون تن رسیده است.

تولید فولاد آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی و آفریقای جنوبی است با افزایش ۴.۱ درصدی به ۱.۳ میلیون تن رسیده است.

همچنین تولید فولاد کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (بلاروس، قزاقستان، مولداوی، ازبکستان)، روسیه و اوکراین در این بازه زمانی با ۱۰.۷ درصد افزایش به ۷.۳ میلیون تن رسیده است.

بر اساس این گزارش، تولید فولاد کشورهای آمریکای جنوبی که شامل آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادر، پاراگوئه، پرو، اوروگوئه، ونزوئلا هستند، نیز با کاهش ۳.۷ درصدی به ۳.۴ میلیون تن تولید داشته‌اند.

انجمن جهانی فولاد، یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین انجمن‌های صنعتی در جهان است که در همه کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد عضویت دارد.

این انجمن بین‌المللی، نماینده تولیدکنندگان فولاد، انجمن‌های ملی و منطقه‌ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است.

در این گزارش، ۶۳ کشور که ۹۷ درصد فولاد کل جهان را تولید می‌کنند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.