جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از جهانیان برای حل بحران مهاجرت در کشورش کمک خواست.

روزنامه «دی ولت» آلمان گزارش داد، «جورجیا ملونی» نخست وزیر ایتالیا در نیویورک برای کمک به کشورش درخواست کرد. او خواستار “جنگ” بدون ریا علیه قاچاقچیان انسان شد.

نهادهای اروپایی روز پنج شنبه ورود بیش از 700 مهاجر را به جزیره لامپدوزا گزارش کردند. مرکز پذیرش اولیه این جزیره همچنان با بیش از 1100 نفر پر از جمعیت بود. جورجیا ملونی بار دیگر از کشورهای دیگر خواست تا به ایتالیا کمک کنند. او در جریان سخنرانی خود در مناظره عمومی سازمان ملل در نیویورک، از سازمان ملل خواست تا «جنگ جهانی» علیه قاچاقچیان انسان به راه بیندازد.

در آخر هفته، ملونی همراه با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، از این جزیره دیدن کرد. از روز چهارشنبه، بیش از 20 قایق جدید حامل پناهجویان در لامپدوسا به زمین نشسته‌اند که بیشتر آنها از تونس هستند. موضوع مهاجرت یکی از محورهای مهم اولین حضور نخست وزیر راست افراطی ایتالیا در سازمان ملل بود. ملونی تاکید کرد: من بر این عقیده‌ام که وظیفه این سازمان اعلام جنگ جهانی بدون ریا و بدون سازش علیه قاچاقچیان انسان است. وی افزود: ایتالیا آماده است تا در “خط مقدم” قرار گیرد.

ملونی نزدیک به یک سال است که در راس ائتلافی از احزاب راست بر ایتالیا حکومت می‌کند. مبارزه با مهاجرت غیرقانونی یکی از مهم ترین وعده‌های او در مبارزات انتخاباتی بود. به گفته وزارت کشور ایتالیا، حدود 130000 مهاجر از ابتدای سال جاری از طریق دریا به ایتالیا آمده‌اند که تقریبا دو برابر مدت مشابه سال گذشته است. بین روزهای دوشنبه و چهارشنبه، حدود 8500 نفر در 199 قایق در جزیره لامپدوزا، فقط در 145 کیلومتری شمال تونس فرود آمدند. این تعداد به طور قابل توجهی از جمعیت جزیره بیشتر است.

در بحث ها درباره پذیرش پناهندگان از ایتالیا، فرانسه پذیرش مهاجران از لامپدوزا را رد کرد. “جرالد دارونین”، وزیر کشور فرانسه، گفت که پاریس به رم اطلاع داده است که آماده کمک به بازگرداندن مهاجران به کشورهایی است که با آنها روابط دیپلماتیک خوبی دارد . وی اعلام رد: با این حال، خود فرانسه هیچ مهاجری را از جزیره نمی پذیرد.

دارونین در TF1 گفت که فرانسه خواهان یک “موقعیت قاطع” در مورد این موضوع است. او همچنین اعلام کرد که کنترل‌ها را در مرز فرانسه و ایتالیا «تقویت» خواهد کرد.

آلمان هم پذیرش داوطلبانه مهاجران از ایتالیا را به حالت تعلیق درآورده است. فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور فدرال آلمان، در نشستی در سیسیل، خواستار حرکت در راستای سیاست مشترک پناهندگی اروپا شد.

وی روز پنجشنبه پس از دیدار با “سرجیو ماتارلا”، رئیس جمهور ایتالیا در سیسیل، که هر دو رئیس جمهور از پروژه پناهجویان بازدید کردند، گفت: ما فقط می‌توانیم از اینجا به طور قاطع این انتظار را بیان کنیم که تصمیمات نهایی در مورد توافقات مشترک اتخاذ خواهد شد. این پیشنهادها برای مدت طولانی در بروکسل روی میز بوده است.