نخست‌وزیر ایتالیا ساعاتی بعد از آنکه وعده ادامه حمایت‌های نظامی کشورش از اوکراین را داد، روز سه شنبه با قطار وارد شهر “کی‌یف” شد.

“جورجیا ملونی”، نخست وزیر ایتالیا هنگام پایین آمدن از این قطار که از مبدا لهستان به اوکراین رفت تاکید کرد که به انجام این سفر “مفتخر” است، مقام‌های اوکراینی نیز با دسته گل از او استقبال کردند.

این رهبر ایتالیا در جریان سفرش به اوکراین به بازدید از شهرهای جنگ زده “بوچا” و “ایرپین” واقع در حومه شمال غربی شهر کی‌یف رفته و پس از آن با “ولودیمیر زلنسکی” رئیس جمهور اوکراین مذاکره می‌کند.

“ملونی” در اظهارنظرهایی که توسط شبکه تلویزیونی دولتی RAI ایتالیا پخش شد تاکید کرد: من اینجا هستم تا نیازهای مردمی که برای آزادی خود می جنگند را درک کنم. همیشه وقتی اتفاقات را با چشمان خودتان ببینید همه چیز فرق می‌کند و من فکر می‌کنم این سفر به درک ایتالیایی ها نیز کمک می‌کند.

این سفر او یک روز بعد از آنکه “جو بایدن” رئیس جمهور آمریکا هم در سفری از پیش اعلام نشده به پایتخت اوکراین رفت انجام شده است.

“ملونی”  که در ماه اکتبر به نخست وزیری ایتالیا رسید، مکررا برای سفر به کی‌یف قبل از سالگرد شروع حمله روسیه در ۲۴ فوریه سال گذشته میلادی ابراز تمایل کرده بود. دولت راستگرای ملونی روند حمایت خود را از اوکراین به رغم مخالفت‌های برخی شرکای کوچکترش در دولت ائتلافی، به ویژه سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق ایتالیا ادامه داده است.

ملونی روز دوشنبه در شهر ورشو پایتخت لهستان توقف داشت و در آنجا با ماتئوش موراویتسکی، همتای لهستانی خود دیدار کرد.

ایتالیا و فرانسه اخیراً مذاکرات بر سر تحویل یک سامانه دفاع هوایی پیشرفته به کی‌یف در فصل بهار را نهایی کردند اما بعید است که سطح کمک های ایتالیا به اوکراین به ارسال جنگنده به این کشور برسد.

آنتونیو تایانی، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز روز سه شنبه به روزنامه لااستامپا بیان داشت: “فکر می کنم عملا غیرممکن است که بتوانیم جنگنده های ایتالیایی برای اوکراین بفرستیم.”