ارزش صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی ساخت ایتالیا به بازارهای آسیایی بیش از 6 میلیارد یورو و معادل 10 درصد از صادرات این محصولات از ایتالیا است که طی 10 سال گذشته 128 درصد رشد داشته است. طبق داده‌های موجود، ایتالیا از نظر تبادل تجاری محصولات کشاورزی و مواد غذایی با آسیا در رتبه پنجم اروپا و پس از هلند، فرانسه، اسپانیا و آلمان قرار دارد. محصولات اصلی کشاورزی و مواد غذایی صادر شده از ایتالیا به آسیا شامل نوشیدنی‌ها با گردش مالی 565 میلیون یورو، پاستا با 332 میلیون یورو، گوجه فرنگی فرآوری شده با 230 میلیون یورو و پنیر با 258 میلیون یورو می‌شود. در مورد میوه‌ها، پرفروش ترین محصولات شامل سیب با 181 میلیون یورو و کیوی 60 میلیون یورو می‌باشد.

حجم واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایتالیا از آسیا نیز در سال 2023 بالغ بر 4.9 میلیارد یورو بوده است و لذا تراز تجاری مثبت 1.2 میلیارد یورو را ثبت کرده است. محصولات اصلی وارد شده از آسیا روغن پالم، قهوه و صدف هستند. کشور ژاپن با 1.75 میلیارد یورو، بزرگترین مبدا آسیایی واردات این محصولات ایتالیا است و به دنبال آن چین، کره جنوبی و عربستان سعودی با ارزش واردات بسیار پایین‌تر قرار دارند. افزایش 40 درصدی هزینه‌های حمل‌و‌نقل به دنبال بحران کانال سوئز و تغییر مسیر از آفریقا، تاثیر مضاعفی بر بازار دارد. بر اساس نتیجه مطالعات انجام شده، تجارت محصولات کشاورزی هم در صادرات و هم در واردات مواد اولیه، به دلیل ادامه بحران می‌تواند باعث کاهش سرعت تولید صنایع غذایی ملی شود و بر زنجیره جهانی ارزش محصولات تاثیر بگذارد.