کتاب “نور ارغوانی زمان” به مناسبت گرامیداشت پروفسور “جان روبرتو اسکارچا “ایران شناس فقید ایتالیا به همت جمعی از اساتید دانشگاه‌های این کشور و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا منتشر شد.

محتوای این کتاب، مجموعه مقالاتی است که در کنگره گرامیداشت “پروفسور اسکارچا” در اواخر سال ۲۰۱۸ در محل انستیتوی پاپی شرق شناسی واتیکان ارائه شده بود.

در این کتاب، تعداد ۸ مقاله از اساتید دانشگاهی در سطح بین المللی، جمع آوری شده و با مقدمه “محمد تقی امینی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، در قالب ۲۰۵ صفحه، در شمارگان ۵۰۰ نسخه، توسط انتشارات “پائولو امیلیو پرسیانی” که از معتبرترین انتشاراتی دانشگاهی در ایتالیا به شمار می رود، به چاپ رسید.

گفتنی است که مجموعه کتب پروفسور اسکارچا که در کتابخانه شخصی وی نگهداری می شد و همواره مورد استفاده دانشجویان و محققین زبان فارسی، اسلام شناسی و ایران شناسی قرار می گرفت، بعد از درگذشت او به انستیتوی پاپی شرق شناسی واتیکان اهدا شد و همچنان به عنوان منبعی معتبر در اختیار محققین قرار دارد.

اساتیدی که مقالات ایشان در کتاب “نور ارغوانی زمان” به چاپ رسیده عبارتند از، پروفسور “کریستوفورتی” استاد دانشگاه ونیز، “دی برانک”و استاد دانشگاه “رم”، کومپارتی” استاد دانشگاه ونیز، “نوتزو” استاد دانشگاه رم، “پِلو” استاد دانشگاه ونیز، “پیستوزو” استاد دانشگاه بلونیا، پروفسور “زکیان” و خانم “لیلا کرمی” استاد متن خوان دانشگاه ونیز.

رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا نیز در مقدمه این کتاب نوشته است: «پروفسور جان روبرتو اسکارچا یکی از بزرگترین ایران‌شناسان شهیر ایتالیایی و به عنوان سرمایه و پشتوانه‌ای برای فعالیت علمی دانشجویان و استادان دانشگاه بود که خدمات فراوانی به جامعه دانشگاهی ایران و ایتالیا ارائه نمود؛ به همین خاطر، یاد و نامش هرگز فراموش نخواهد شد.»

وی افزود: «در تمام دوران حیات پربار این اندیشمند بزرگ، خدمات و تلاش های بسیاری برای آموزش و گسترش زبان و ادبیات فارسی و ترویج فرهنگ ایرانی ارائه کرد و بی‌گمان نقشی اساسی در پیدایش و گسترش کتابداری نوین ایران داشته. او همچنین نسلی از برجسته ترین ایران شناسان و اساتید زبان و ادبیات فارسی در ایتالیا را تربیت کرد.»

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین عنوان کرد: «پروفسور “اسکارچا” در جامعه علمی ایتالیا، علاوه بر متخصص زبان و ادبیات فارسی، به عنوان متخصص تاریخ تمدن اسلامی، ادیان ایران و آسیای مرکزی و حقوق اسلامی در جهت توسعه موسسه ایران شناسی و مرکز ایران پژوهی در دانشگاه کافوسکاری ونیز، به تربیت دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه، اقدامات ارزنده ای از خود بجا گذاشت و همواره نقش بسزایی در ارتقای فرهنگ و جوامع انسانی داشت. امیدواریم در آینده شاهد شکوفایی بیشتر تعاملات فرهنگی در عرصه های مختلف فرهنگی و علمی باشیم.»

“امینی” در پایان از خدمات علمی، فرهنگی و دانشگاهی خانم پروفسور بیانکا ماریا (همسر پروفسور جان روبرتو اسکارچا)، که یکی از مهم‌ترین و بزرگترین شیعه‌شناس ایتالیایی به شمار می‌رود و در شناخت بهتر حوزه شیعه شناسی به مراکز علمی و دانشگاهی ایتالیا، خدمات ارزنده ای کرد، قدردانی بعمل آورد.

بر اساس این گزارش، پروفسور جان روبرتو اسکارچا اسلام شناس، ایران شناس و استاد شهیر زبان و ادبیات فارسی و رئیس کرسی زبان فارسی دانشگاه ونیز بواسطه فعالیت‌ها و خدمات ارزشمندی که به دنیای ایران شناسی و اسلام شناسی در بین جمعیت دانشگاهی در سطح بین المللی ارائه داد،، بسیار شناخته بود.

از وی آثار و تالیفات متعددی باقی مانده و آخرین اثر او به نام در سرزمین اصحاب کهف نام دارد که در همان سال درگذشت وی (دهم تیرماه سال ۱۳۹۷ برابر با اول جولای سال ۲۰۱۸ میلادی) منتشر شد.

تسلط وی به زبان روسی، باعث شد که آثار متعددی از ادبیات روس را به زبان ایتالیایی ترجمه و منتشر کند. همسر او خانم پروفسور “بیانکا ماریا آمورتی” (اسکارچا) نیز که یکسال بعد از وی درگذشت در زمره بزرگترین اسلام شناسان اروپا بشمار می‌رود.

هر دو شخصیت ایتالیایی، در طول عمر خود نه تنها تالیفات و ترجمه‌های زیادی را در خصوص ایران، اسلام و ادبیات فارسی به خواننده ایتالیایی تقدیم کردند، بلکه به آموزش و تعلیم دانشجویانی پرداختند که هر کدام از ایشان اکنون در زمره اساتید برجسته اسلام و ایران شناسی در ایتالیا به شمار می روند.