سومین جلسه کمیسیون تجارت، پولی، بانکی و بیمه اتاق مشترک ایران و ایتالیا در دوره‌ی جدید (سال 1402) روز چهارشنبه 20 دی ماه 1402، با حضور خانم حسین زاده رئیس کمیسیون، آقای خسروشاهی نایب رئیس اول، خانم احمدی نایب رئیس دوم، آقای حبیب اله نجاتی زاده مدرس امور گمرکی و سامانه های  ثبت سفارش و ترخیص کالا در گمرک (مهمان)، آقای پیام محمد (عالی پیام)، خانم نیک نژاد (فرآوران همگام)، خانم اشتری و آقای مختاری (تاو ساحل اروند)، آقای امرائی (ساتر گستر زانا)، آقای آسترکی (بهتاش سپاهان)، آقای غفاری (دلپذیر)، آقای ابراهیم بیان (ایفا صنعت تابا)، خانم قائمی (زرنام)، آقای فرد (زر)، خانم بدرنیا (اوج گوهر گیتی)، خانم کاراپط (نوآوران مهباد امروز) و آقای وسمقی دبیر کمیسیون راس ساعت 14 در محل اتاق برگزار گردید.

دستور جلسه:

  • چالش های تجار و فعالان اقتصادی در زمینه های واردات (گمرک، صمت، بانک مرکزی) و صادرات (برگشت ارز صادراتی) با حضور جناب آقای حبیب اله نجاتی زاده مدرس امور گمرکی و سامانه های ثبت سفارش و ترخیص کالا در گمرک، کارگزار رسمی گمرک، کارشناس رسمی دادگستری، معاون مدیریت کل فناوری گمرک ایران تا سال 95 و با سابقه 20 سال فعالیت در گمرک، بعنوان مهمان سخنران
1/2

در ابتدای جلسه پس از معرفی مختصر شرکت کنندگان، خانم حسین زاده رئیس کمیسیون، نسبت به ارائه توضیحات لازم در مورد جلسه اقدام و ضمن تشکر از مهمان جلسه، درخواست ارائه اطلاعات تکمیلی بر اساس دستور جلسه را داشتند.

آقای نجاتی زاده در آغاز ضمن معرفی کامل خود به ارائه توضیحات مقدماتی در مورد گمرک، سامانه های ثبت سفارش، بانک مرکزی، صادرات، برگشت ارز صادراتی و … پرداختند. در ادامه بحث، فرآیند واردات و صادرات کالا مورد بررسی قرار گرفت و در مورد موضوعاتی چون اخذ پروفرم از فروشنده (بررسی ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها، بررسی تعرفه گمرکی، بررسی مجوزهای ورود و ترخیص، استاندارد و گواهی بازرسی، بررسی ارزش گمرکی و سایر موارد از قبیل SUQ و شرایط پرداخت)، کالای مجاز، ممنوع و مجاز مشروط (قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال 72، قانون امور گمرکی مصوب سال 90 و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سال 92)، اهمیت تعرفه گمرگی در پروفرم (پرداخت حقوق ورودی، تخصیص ارز، اولویت کالایی و مجوزهای ورود و ترخیص بر اساس تعرفه گمرکی)، اهمیت ارزش کالا (پرداخت حقوق ورودی و موضوع نزول و بیش بود ارزش)، اهمیت استاندارد شمارش کالا (وزنی و تعدادی)، ثبت سفارش و سایر اقدامات ارزی (اخذ ثبت سفارش، درخواست تخصیص به بانک عامل، تایید تخصیص توسط بانک عامل و ارسال به بانک مرکزی، تایید تخصیص توسط بانک مرکزی، خرید ارز از طریق صرافی بانک یا سایر صرافی های مجاز و ارسال حواله ارزی به فروشنده)، اقدامات فروشنده و شرکت حمل (صادرات کالا از کشور مبدا، تحویل کالا به شرکت حمل، حمل کالا و ورود به کشور، ارائه اسناد به بانک عامل و تعیین منشا ارز و صدور کد ساتا)، اقدامات مورد نیاز در گمرک (وصول اطلاعات حمل، ارسال گواهی بازرسی، اظهار کالا، اخذ مجوزهای ترخیص، انجام تشریفات گمرکی، صدور پروانه الکترونیکی و ترخیص کالا)، اقدامات پس از ترخیص (ارسال اطلاعات خروج کالا به بانک مرکزی، رفع تعهد ارزی و آزاد سازی وثایق تودیع شده) و چالش های موجود در این ارتباط توضیحات لازم ارائه گردید.

در ادامه نیز شرکت کنندگان سوالاتی را مطرح نمودند و پاسخ های لازم به آنان داده شد.

در پایان، سرکار خانم حسین زاده ضمن تشکر از حاضرین و بویژه مهمان جلسه، پایان جلسه را راس ساعت 16 اعلام نمودند.