مجموعه‌ای از آثار تاریخی غارت شده ایتالیا به ارزش میلیون‌ها دلار از ایالات متحده آمریکا به ایتالیا بازگردانده شد.

ایتالیا بازگشت ۶۰ اثر تاریخی به ارزش بیش از ۲۰ میلیون دلار از ایالات متحده آمریکا را جشن گرفت. بسیاری از این آثار تاریخی پیش از آشکار شدنِ انتقال غیرقانونی آن‌ها به ایالات متحده آمریکا در موزه هنر متروپولیتن نیویورک به نمایش گذاشته می‌شدند.

مقامات آمریکا این آثار را شهریور به ایتالیا تحویل داده بودند. از جمله این آثار تاریخی می‌توان به سَرِ مرمرین “آتنا” به ارزش تقریبی ۳ میلیون دلار و یک فرسکوی (نوعی دیوارنگاره) ربوده شده از شهر باستانی “هرکولانیوم” در نزدیکی شهر رومی پمپئی اشاره کرد.

مقام‌های ایتالیا در جریان یک کنفرانس خبری به این نکته اشاره کردند که این آثار تاریخی علاوه بر ارزش مادی، برای هویت تاریخی، فرهنگی و هنری ایتالیا نیز اهمیت بسیار زیادی دارند.

مقام‌های ایالات متحده آمریکا در ماه سپتامبر اعلام کردند که این آثار تاریخی بدست غارتگران به فروش رسیده بود و برخی از آن‌ها از مجموعه‌ای خصوصی متعلق به یک میلیاردر آمریکایی سردرآورده اند.

ایتالیا مدت‌ها است که با مشکلات مربوط به غارت و قاچاق میراث هنری و تاریخی کشورش دست به گریبان است، اما مقام‌های این کشور معتقدند در شناسایی و بازیابی آثار هنری ربوده شده ثمربخش‌تر عمل کرده اند.

با این هدف، موزه‌ای به نام موزه هنر بازیابی شده سال گذشته در “رم” افتتاح شد و در آن ده‌ها مجسمه، ظرف و سکه به نمایش گذاشته شده است.