نهمین جلسه کمیسیون گردشگری در تاریخ 1 خرداد 1402 راس ساعت 14 در محل اتاق مشترک ایران و ایتالیا با حضور آقای رحمانی موحد نایب رئیس کمیسیون، خانم اسلامیه، ، آقای گواهی، آقای زهی، آقای فاطمی، آقای فخار، آقای حق‌وردیان، آقای شیرازی و آقای فتح اللهی از اعضای اتاق و آقای دکتر نوری رئیس کمیسیون برندینگ به عنوان مهمان و دبیر کمیسیون، آقای حسنی برگزار شد.

در این جلسه، که با دستور «بررسی جایگاه و تاثیر برندینگ در صنعت گردشگری» کار خود را آغاز کرد در ابتدا اعضای جدید خود را معرفی و توضیح مختصری از نوع فعالیت و دلایل پیوستن خود به کمیسیون گردشگری ارائه دادند.

آقای دکتر نوری رئیس کمیسیون برندینگ که به عنوان مهمان و سخنران در این جلسه حضور داشت توضیحات مفصلّی را درباره برندسازی در گردشگری و جنبه های کلیدی این فرآیند را از جمله هویت و تصویر، مخاطب هدف، موقعیت‌یابی برند، پیام‌رسانی برند، تجربیات وکیفیت، بازاریابی و ارتباطات و مشارکت جامع ارائه کرد و افزود برندسازی در گردشگری فرآیندی مداوم است که نیازمند نظارت، ارزیابی و سازگاری مستمر با روندهای تغییر بازار و ترجیحات بازدیدکنندگان است و با توسعه یک برند قوی، مقاصد می‌توانند به طور موثر خود را متمایز کنند و بازدیدکنندگان را جذب و یک تجربه گردشگری مثبت و به‌یادماندنی ایجاد کنند.

وی در ادامه، شاخه برندسازی در گردشگری را مبحثی عمومی عنوان و تاکید کرد کار اجرایی و تدوین برنامه‌های عملیاتی، به‌ویژه در موضوعات میان‌رشته‌ای، عنصری لاینفک برای تحقق اهداف و خروجی‌های جدید تلقی می‌شود بنابراین شهر زنجان را به عنوان پایلوت برای مطالعه و اجرای فرآیند برندسازی در گردشگری پیشنهاد و دلایل انتخاب خود را به شرح ذیل اظهارداشت:

استان زنجان با داشتن آثاری همچون گنبد سلطانیه، بنای زیبای رختشویخانه، بازار سنتی زنجان به عنوان طولانی‌ترین بازار مسقف کشور، موزه مردان نمکی، غار کتله‌خور و همینطور داشتن صنایع دستی همچون چاقو و مس ظرفیت یک استان مقصد گردشگری را دارد ولی دلیل عدم استقبال گردشگران داخلی از استان زنجان دقیقاً گره کور ماجرا است.

بررسی آمار گردشگران به خوبی ثابت می‌کند که استان زنجان نسبت به استان‌های همجوارش عملکرد ضعیفی را در جذب گردشگر داشته و مشخص نیست درنهایت، شهر زنجان چه زمانی از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل خواهد شد.

آقای دکتر نوری در ادامه خاطر نشان کرد اتاق مشترک ایران و ایتالیا از جمله اتاق‌های بازرگانی بسیار فعال می‌باشد که ارتباط با اتاق بازرگانی متناظر در رم نیز اهمیت و اعتبار آن را دوچندان کرده است، بنابراین کمیسیون‌‌های اتاق می‌توانند با مدیریت صحیح، همزمان ضمن ایجاد ارتباطی کاربردی بین تخصص‌ها، با بهره‌برداری از ظرفیت‌‌های موجود، متضمن حصول نتایج مطلوب در برنامه‌های خود باشند، وی در همین راستا اظهار داشت اولین قدم راهبردی برای اجرای فرآیند برندسازی در گردشگری زنجان، آماده کردن پروپوزال توسط اعضای کمیسیون گردشگری جهت ارائه به دبیرکل اتاق می‌باشد.

آقای رحمانی موحد نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این کمیسیون از مهر سال قبل تاکنون اظهار کرد ایجاد ارتباط و همکاری فی‌مابین کمیسیون‌های گردشگری و برندینگ اتاق مشترک باید از برنامه‌های مهم در آینده ‌باشد.

ایشان تاکید کرد نباید این مهم را فراموش کنیم که کمیسیون ها خودشان برنامه ها و رویکردها را با تمرکز بر مسائل و دغدغه‌ها تعریف می‌کنند و همچنین مباحث مطروحه در جلسات کمیسیون به پشتوانه مطالعات، تحقیقات و مشاوره با متخصصین و کارشناسان توسط تک تک اعضا بایستی پیگیری و در نهایت به صورت پروپوزال ارائه گردد تا در مراحل بعدی نیز امکان عملیاتی سازی آن، مورد ارزیابی قرار بگیرد.  

آقای رحمانی موحد در ادامه، موافقت خود را با پایلوت قرار دادن شهر زنجان به منظور مطالعه برندسازی در گردشگری اعلام و اظهارداشت متاسفانه مردم، فرهنگ مطالعه مقاصد گردشگری را ندارند و این نوع رویکردها که با تلفیق موضوع برندینگ و گردشگری شکل می‌گیرد در انتقال اهمیت و ارتقای این فرهنگ نیز اثرگذار خواهد بود.  

آقای زهی در ادامه این جلسه تدوین تقویم منطبق با رویدادهای استان‌های کشور برای سفر به مناطق گردشگری کشور را پر اهمیت شمرده و افزود این  که بدانیم در کدام فصل، کدام نقطه از  ایران برای سفر مناسب است نقش بزرگی را برای کمیسیون در تحقق رسالت‌هایش بویژه در برندسازی ایفا خواهد کرد. چرا که با این خط مشی ضمن کسب آگاهی و اطلاعات از نقاط مختلف کشور بر اهمیت رویدادها نیز تاثیر شگرفی می‌گذاریم و ارتباط مطلوب مردم آن مناطق با اتاق مشترک را  زمینه‌‌سازی و مسیر برندسازی را برای آنها فراهم می‌کنیم.  

ایشان خاطرنشان کرد اتاق‌ها با جذب اعضا می‌توانند قادر به راهبری رویکردهای بخش خصوصی باشند بنابراین اگر برنامه‌ها و سفر‌های کمیسیون گردشگری هدفمند و یکی از اهداف مهم آن، جذب اعضای جدید از مناطق مختلف کشور باشد نه تنها اتاق مشترک منتفع خواهد شد بلکه این بخش خصوصی  را در مرتفع ساختن دغدغه‌های فعالان اقتصادی و معرفی هر چه بهتر محصولات و خدمات آنها بسیار قوی‌تر خواهد کرد.  

وی اظهار داشت جذابیت‌ها و اهمیت خدمات اتاق مشترک از جمله تسهیل ارتباط تجار ایرانی با همتای ایتالیایی نیز با حضور در رویدادهای محلی و منطقه‌ای مثل مراسم قالیشویان اردهال کاشان، مراسم جشن انار یزد، مراسم پیر شالیار در روستای هورامان کردستان…. آسان‌تر قابل انتقال خواهد بود.  

آقای زهی با اشاره به این مهم که کمیسیون گردشگری برای اولین بار در بین اتاق های سراسر کشور در اتاق مشترک ایران و ایتالیا شکل گرفت اظهار داشت بر اساس تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در حوزه علوم گردشگری و بحث رضایتمندی، یک فرد ناراضی در مقایسه با فرد راضی، مراتب نارضایتی را به نفرات بیشتری انتقال میدهد و با تانی در این نکته حیاتی، بسیار مبرهن است که بسته گردشگری ارائه شده به گردشگران باید به خوبی اجرا شود تا زمینه برندسازی شکل بگیرد.  

وی بسته گردشگری را ابتدا شامل تصویرسازی مسافر از مقصد می‌داند که متعاقب آن انتطاراتی شکل می‌گیرد و در مرحله بعد اگر مشاهدات مسافر منطبق با آن تصویر ذهنی بود وارد مرحله رضایتمندی می‎شود و در گام آخر موجب تثبیت آن می‌شود و  اگر این چنین پیش نرود پروژه برندسازی با شکست مواجه خواهد شد.    

سایر اعضا نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را راجع به دستور کار جلسه ابراز و آقای گواهی بنا بر تجارب گذشته تاکید کرد که بکارگیری لیدرهای بومی و معرفی نواحی پرجاذبه و گمنام کشور از جمله راهکارهای مفید در برندسازی یک منطقه گردشگری خواهد بود.  

جلسه راس ساعت 16 با قدردانی ریاست جلسه از حضور اعضای محترم خاتمه یافت.