سومین جلسه کمیسیون برندینگ اتاق مشترک ایران و ایتالیا در روز دوشنبه 14 آذر ماه 1401، به صورت حضوری در محل اتاق و با حضور سه مهمان،
– آقای مهندس جوانمردی، مدیر توسعه بازار بین الملل سازمان شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک (ایزیپو)
– آقای دکتر رمضانی، مدیرعامل شرکت ایران پتک و زیر مجموعه سازمان ایزیپو
– آقای دکتر محمدامین قلم بر، مدیرعامل گروه مشاوره مدیریت آرا و آینده پژوه، با موضوع «برندینگ سازمانی و آینده پژوهی» تشکیل شد.
در این جلسه آقای دکتر نوری رئیس کمیسیون، آقای بانی شرکا نایب رئیس اول، آقای ماچیانی نایب رئیس دوم، چند تن از اعضاء اتاق ایران و ایتالیا و خانم توانا دبیر کمیسیون حضور داشتند.
به منظور آشنایی مهمانان با زمینه‌های فعالیت اعضا، ابتدا آقای دکتر نوری از اعضا خواستند به معرفی خود به‌طورمختصر بپردازند و سپس آقای مهندس جوانمردی توضیحاتی در مورد سازمان شهرک های صنعتی، فعالیت‌ها و کارکرد آن ارائه نمودند. ایشان اشاره کردند که سازمان از چهار بخش اصلی تشکیل شده که شامل:
– بخش توسعه و فناوری
– بخش تامین مالی و سرمایه‌گذاری
– بخش توسعه بنگاه‌ها و کارآفرینی
– بخش توسعه بازار و امور بین‌الملل
می‌باشد و ماموریت آن به عنوان یک سازمان توسعه‌محور عبارت است از:
سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌های راهبردی جهت ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی و مراکز خدمات فناوری، تسهیل در ایجاد زیرساخت‌ها با هدف رقابت پذیری شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، ایجاد بسترهای لازم جهت توسعه، کمک به انتقال فناوری‌های جدید، مدیریت تامین سرمایه، پیاده سازی مدل‌های آموزشی روز دنیا در کشور و … می‌باشد.
در ادامه مهمان دیگر این جلسه آقای دکتر رمضانی، در مورد نقاط قوت و ضعف‌ ، رقبا در بازار و دلایل شکست و موفقیت برند خود صحبت کردند و تجربیات خود را در زمینه برندسازی و مراحل پیش رو برای ساخت یک برند با قابلیت ماندگاری بیشتر در بازار با اعضاء اتاق در میان گذاشتند.
در این بخش مباحثی نیز از طرف اعضا مطرح گردید که مهمانان جلسه به پاسخگویی پرداختند.
مهمان دیگر جلسه آقای دکتر قلم‌بر صحبت‌هایی در مورد آینده پژوهی و تاثیر آن بر برندیگ سازمانی ارائه نمودند. ایشان گفتند در آینده پژوهی همواره در نظر گرفتن سه بخش گذشته، حال و آینده به منظور درک و تشخیص وزن گذشته، فشار حال و کشش آینده مهم هستند. ایشان با ارائه تصاویری از طراحی دانشمندان در سال 1889 و بررسی دیدگاه ها و رویاهای آنها در مورد آینده اظهار داشتند برخی از این رویاها مانند پرینتر سه بعدی با سرمایه‌گذاری و تجاری سازی به واقعیت تبدیل شد و امروزه در بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ و کسب و کارها نقش مهمی ایفا می‌کند.
ایشان در جایی دیگر گفتند برندی که امروز ایجاد می‌کنیم و مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا دارد هم ممکن است در آینده دستخوش تغییر شود چون عناصری از جمله رویدادها و اتفاق‌های غیرقابل پیش‌بینی مانند کرونا ممکن است روی ماندگاری برند تاثیر مستقیم داشته باشند و باید برای شناخت آینده 4 جزء را در نظر بگیریم:
-روندها: داده‌هایی که یک تاریخچه دارند(مانند نوسانات قیمت ارز) و پیش بینی آن با استفاده از فرمول‌های اقتصادی میسر است.
-رویدادها: اتفاقاتی هستند که این پیش‌بینی ‌ها را به هم می‌زنند (مانند کرونا که که سرمنشاء روندهای جدید شد).
-اقدام‌ها: داشتن درک بهتری از اینکه در فضای رقابتی کسب و کارها چه اتفاقاتی در حال وقوع است . در واقع اقدام رقبا را رصد می‌کنیم.
-تصاویر: به عنوان مثال کنفرانس ها و سمینارهایی که رقبا در آن حضور دارند تصویری از دیدگاه ها و طرز تفکر آنها پیرامون موضوعات مرتبط با کسب و کارمان برای ما ایجاد می‌کند.
ایشان همچنین به روند پیشرفت هوش مصنوعی و اینکه تا سال 2030 حدود 75% خدمات دیجیتال به کمک هوش مصنوعی در دنیا انجام خواهد شد اشاره و ادامه دادند با توجه به اینکه طبق تحقیقات تا 5 سال آینده 80% جهان به نسل پنجم اینترنت دست خواهند یافت تکنولوژیهایی مانند اتومبیل های خودران و هواپیماهای بدون سرنشین در سال های آینده عملیاتی خواهند شد.
آقای بانی شرکا نیز در پایان یک جمع بندی کلی از صحبت‌های مطرح شده ارائه نمودند و جلسه راس ساعت 16:15 با تشکر رئیس کمیسیون از مهمانان و اعضاء خاتمه یافت.

 

تنظیم کننده: صبا توانا
دبیر کمیسیون برندینگ اتاق مشترک ایران و ایتالیا