چهارمین جلسه کمیسیون برندینگ اتاق مشترک ایران و ایتالیا در روز دوشنبه 12 دی ماه 1401، با حضور مهمانانی از سوی دو شرکت مطرح در زمینه برندینگ ملی و بین‌المللی با همراهی آقای دکتر نوری رئیس کمیسیون، آقای مهندس بانی شرکا نایب رئیس اول، آقای مهندس ماچیانی نایب رئیس دوم، 20 نفر از اعضاء اتاق ایران و ایتالیا و خانم توانا دبیر کمیسیون برگزار گردید.
دستور این جلسه” تاریخچه و داستان برندهای مطرح ملی و بین‌المللی” بود و سخنرانان مهمان «آقای مهندس مصطفوی عضو هیات رئیسه و مدیر روابط عمومی گروه صنعتی بوتان» و «خانم دکتر امتی مدیر برندینگ و آقای دکتر پیرا مدیر بازرگانی هلدینگ گروه رحمانی» با نام تجاری توسعه فراورده‌های غذایی مانی بودند.
در ابتدای جلسه آقای دکتر نوری ضمن تشکر از حضور مهمانان در این جلسه، به منظور آشنایی بیشتر اعضا با یکدیگر، از آنان درخواست کردند به طور مختصر به معرفی خود و فعالیت‌هایشان بپردازند.
در ادامه آقای مصطفوی با اشاره به تجربیات مسیر برندسازی شرکت بوتان، مباحث علمی و دانشگاهی مرتبط با برندینگ را نیز مطرح و اظهار داشت نام‌های تجاری باید بتوانند یک احساس مشترک برای ذینفعان یعنی(کارکنان، پیمانکاران و سایر جوامع مرتبط) ایجاد کنند. وی همچنین با تاکید بر نقش‌ تاریخی بنیانگذار بوتان “آقای مهندس خلیلی” در شکل‌گیری این مجموعه اظهار داشت می دانیم که حضور در چنین جلساتی و تبیین دیدگاه‌های برند بوتان می تواند نقش مثبتی در پیشبرد اهدافمان داشته باشد و از اعضا درخواست کردند در انتهای مباحث دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در رابطه با تولیدات این شرکت با وی در میان بگذارند. عضو هیات رئیسه گروه صنعتی بوتان در ادامه افزود “برند همان چیزی است که زمانی که شما حضور ندارید هم دیگران در موردتان فکر می‌کنند” و امیدواریم این تداعی مثبت ایجاد شده در مورد برند بوتان همچنان ادامه داشته باشد چرا که برندینگ استراتژی کسب و کار است و فراتر از استراتژی بازاریابی و فروش است و اضافه کرد در مورد برندینگ کالا باید با طرح چند سوال کلیدی در کسب و کارمان با خودمان به صلح برسیم و چنانچه این صلح ایجاد نشود فعالیت‌ها نمی‌توانند در یک راستا منسجم و یکپارچه باشند.
یکی از سوالات کلیدی و مهم این است که مشتریان ما چه اشخاصی هستند؟ چه محصولاتی را باید به آنها ارائه دهیم؟ و محصول ما باید چه مزیت رقابتی را نسبت به سایر محصولات مشابه دارا باشد؟
در نتیجه داشتن چشم انداز و ماموریت بسیار مهم است و در این راستا ارزش‌ها هستند که موجب انسجام درون‌سازمانی خواهند شد. وی در ادامه تجربیات مجموعه بوتان را به طور مختصر ارائه نموده و عوامل موثر در ارتقاء نام تجاری را در دو حوزه زیر بیان کرد:
1-موضوعات درون شرکتی که متناظر با فعالیت‌های عملیاتی سازمان است مانند سرمایه‎گذاری در زمینه تحقیق و توسعه، چگونگی ارائه محصول باکیفیت و ایجاد تداعی مثبت به مشتری و …
2-یک برند موفق چگونه می تواند مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهد و به اصلاح سهم ملی خود را بپردازد که آقای مهندس خلیلی به عنوان نماد اجرایی مسئولیت اجتماعی در این زمینه به درستی عمل کرده‌اند و همیشه به‌جای منفعت شخصی به منافع جمعی اندیشیده‌اند.
ایشان سخنان خود را با یک کلیپ تبلیغاتی از مجموعه بوتان به پایان بردند و سپس اعضا سوالات خود را مطرح و آقای مصطفوی به سوالات مطروحه پاسخ دادند. همچنین کتاب ارزشمند «از دامنه تا قله» زندگینامه آقای محمود خلیلی به قلم خانم منصوره خلیلی توسط همکار ایشان آقای مهندس شیخی بین اعضاء کمیسیون توزیع گردید که با استقبال و قدردانی اعضا همراه بود.
جلسه با یک استراحت کوتاه و پذیرایی از اعضا با محصولات متنوع و رنگارنگ مانی که توسط این شرکت اهدا شده بود و با معرفی مهمانان بخش دوم و توزیع کاتالوگ‌هایی از مجموعه رحمانی برای آشنایی بیشتر اعضا با محصولات گروه توسعه فراورده‌های غذایی مانی ادامه یافت.
در ابتدا بخش دوم آقای دکتر پیرا به منظور آشنایی حاضرین با گروه رحمانی ضمن پخش یک کلیپ تبلیغاتی به تاریخچه تاسیس گروه رحمانی که برای اولین بار با نام Sunraisy و با عرضه محصولاتی نظیر پسته، کشمش و کشمش پلویی به بازار معرفی شد، اشاره کرده و ادامه دادند محصولات اولیه تقریبا با روش‌های سنتی تولید می‌شد اما به تدریج این محصولات به بازارهای بین‌المللی راه یافت. وی در مورد فعالیت‌های انجام شده گروه مانی جهت ورود به بازارهای صادراتی، تکمیل نمودن سبد محصولات، بحران‌های به وجود آمده و موفقیت‌های این گروه طی سالیان گذشته توضیحات مبسوطی ارائه نمودند. آقای دکتر پیرا همچنین افزود نام این برند از بخش دوم نام موسس آن، آقای رحمانی، گرفته شده و برای ساخت و تکمیل برند مانی و امکان ارائه فعالیت بیشتر در بازارهای برون مرزی از یکی از شرکت‎های مطرح بین‌المللی در زمینه برند سازی کمک گرفته شده و در حال حاضر برند مانی به دلیل تولید محصولات با کیفیت از لحاظ محتوا، ظاهر و بسته بندی در زمینه صادرات به کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، بلژیک و … موفقیت‌های زیادی کسب نموده است. وی همچنین به روند تغییرات ظاهری و بصری نام مانی طی سالیان اشاره و دلیل آن را اضافه شدن محصولات نوشیدنی، دمنوش، عسل و … در کنار سایر تولیدات گروه رحمانی به منظور ایجاد تنوع بیشتر در سبد محصولات بیان نمود.
خانم دکتر امتی در ادامه توضیحاتی در مورد Tag line گروه رحمانی با نام the Garden of Persia ارائه کردند که دلیل انتخاب آن معرفی محصولات باکیفیت و خوش طعم برگرفته از باغ‌های ایرانی به دلیل اقلیم، آب و هوا و خاک خوب بوده است. وی همچنین با اشاره به کهن الگوی برند مانی اظهار داشت این شرکت با هدف انتقال پیام دوستی بین انسان‌ها و ایجاد یک لحظه و یک احساس خوب برای آنها حتی در خارج از مرزها کهن الگوی «عاشق» Lover را برگزید. وی در ادامه خاطر نشان ساخت معماری برند گروه رحمانی، Hybrid بوده و برند رحمانی به عنوان Mother Brand شامل چند برند زیر مجموعه مانند رستنی، گل وردی و کاریز و مانی می باشد.
در پایان جلسه اعضا نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون طعم، مزه، بسته بندی و رنگ‌بندی محصولات برند مانی با مهمانان جلسه در میان گذاشتند.
آقای بانی شرکا نیز پس از دو سخنرانی اول و دوم به جمع‌بندی سخنرانی‌ها در مورد برندینگ دو سازمان پرداخت و جلسه راس ساعت 16:30 با تشکر آقای دکتر نوری از اعضا خاتمه یافت.

 

تنظیم کننده: صبا توانا
دبیر کمیسیون برندینگ اتاق مشترک ایران و ایتالیا