سومین جلسه کمیسیون برندینگ اتاق مشترک ایران و ایتالیا روز سه‌شنبه 10 بهمن ماه 1402، در محل اتاق ایران و ایتالیا با حضور آقای دکتر نوری رئیس کمیسیون، آقای مهندس ماچیانی نایب رئیس اول، آقای دکتر اسرار نایب رئیس دوم، 16 نفر از اعضاء اتاق ایران و ایتالیا و خانم توانا دبیر کمیسیون برگزار گردید. مهمان سخنران این جلسه جناب آقای دکتر امیرحسین اسدی «دبیر کمیسیون ملی برند(ویژند) وزارت صمت» بودند و دستور جلسه «حضور و مشارکت برندهای ملی در بازارهای جهانی » بود.
در ابتدا و قبل از حضور مهمان، آقای دکتر نوری طبق موضوع دستور جلسه به صحبت پرداختند و به صورت کلی در مورد مباحثی از جمله: ارزش برند و چگونگی افزایش ارزش برند، هزینه های تبلیغات و بسته بندی و تاثیر بسته بندی در برندینگ، ایجاد و افزایش مزیت‌های رقابتی یک برند، بالاتر بردن آگاهی مصرف کننده، موانع اصلی ساخت یک برند جهانی همچون(شناخت یا عدم شناخت فرهنگ، قوانین و اقتصاد محلی یک منطقه جغرافیایی)، تاثیر ساختار داخلی شرکت‌ها و سازمان‌ها در برندسازی، ترس از ریسک در برندسازی و … سخن گفتند که با مشارکت فعال اعضاء حاضر در جلسه همراه بود.
آقای دکتر اسدی در ساعت دوم جلسه در اتاق حضور یافتند و ایشان نیز در مورد ارزش‌گذاری برند و دلیل ایجاد کمیسیون «برند ملی» در وزارت صمت صحبت کردند.


دبیر کمیسیون ملی برند با اشاره به اینکه در کشورمان ایران در خیلی از رسته‌های شغلی بر روی برندسازی کاری جدی‌ انجام نشده به نمایشگاه اخیر طراحی فرش در هانوفر آلمان اشاره کردند که از بین 10 طرح برتر ، 4 طرح مرتبط با طراحی پست مدرنیسم بود و این موضوع نشان دهنده این است که سلیقه جهانی در ساختار طراحی فرش دستباف به سمت دیگری گرایش پیدا کرده در صورتی‌که در کشورمان هنوز به طراحی سنتی فرش بسیار پایبندیم.
آقای دکتر اسدی ادامه دادند: هدف ادبیات امروز برندینگ تاثیرگذاری روی ذهن مخاطب است که قبل از خرید تاثیر خود را گذاشته و در مورد برخی تولیدات دیده‌ایم که مخاطب محصول را قبل از ورود به مغازه یا فروشگاه معمولا انتخاب کرده است.(به عنوان مثال: محصولات اپل)
ایشان با اشاره به اینکه امروزه ما در برند سازی، بازاریابی، بازار سازی و مطالعات بازار حرف زیادی برای گفتن نداریم از بخش‌ خصوصی(اعضاء اتاق) خواستند راه‌کارها و پیشنهادات خود را در این زمینه ها و برای بهبود شرایط برندسازی در کشور (به کمیسیون ملی برند وزارت صمت) ارائه دهند.
سخنران جلسه گفتند ما حتی در ساخت تیزرهای تبلیغاتی بین‌المللی نیز ضعف داریم و تعداد تیزرهای ساخته شده برای ارائه در بازارهای جهانی بسیار اندک و انگشت شمار است. ایشان با گفتن این نکته که در بحث ارزش‌گذاری برند، اختصاص بودجه وسیع به بخش تحقیق و توسعه و استفاده از فناوری روز دنیا در این حوزه بسیار حائز اهمیت است به شرکت ‌هایی مانند سامسونگ و اپل که درصد قابل توجهی از درآمد سالیانه این شرکت ها به‌طور خاص در این زمینه هزینه می‌شود اشاره کردند.
آقای دکتر اسدی ادامه داد در حال حاضر «کمیسیون ملی برند» طی مصوبه هیات وزیران می‌تواند به صورت عملی برندهای برتر را انتخاب نماید و با توجه به اینکه دبیرخانه این کمیسیون در شهر مشهد تشکیل شده وظایف اولیه انتخاب شاخص‌های ارزش گذاری برند به عهده انجمن صنایع مشهد محول گردیده است و امیدوار هستیم بر مبنای شاخص‌های نوین ارزیابی برند تا مردادماه سال آینده بتوانیم نسبت به انتخاب برندهای برتر کشور اقدام نمائیم.
آقای دکتر نوری ضمن تشکر از مهمان جلسه و حضور مؤثر اعضا، در ساعت 16:15ختم جلسه را اعلام نمودند.

صبا توانا

دبیر کمیسیون برندینگ اتاق مشترک ایران و ایتالیا